Da Lat ialah sabuah kuta sakaligus indung banua matan prupinsi Lam Dong, Vietnam. Luas kuta ini sakitar 393,54 km² wan baisi panduduk sabanyak 206.005 urang.

Da Lat
Da Lat

Da Lat ialah kuta paling parak tumatan Xuan Huong Lake, Badar Udara Lien Khuong (Lien Khuong Airport).

Sajarah awal babak

Rahatan 1890-an, bubuhan panjelajah di dairah ngitu (taumpat bakteriolog tarkanal Alexandre Yersin, anak didik kimiawan terkenal Louis Pasteur), nang wayah ngitu marupakan bagian matan wilayah Prancis Cochinchina, mainta hubrnur dairah ngitu sagan maulah wadah baistirahat di dataran tinggi. Hubnur akur haja, wan wayah 1907 hutil panambayan diulah.

Prancis mandangani maulah kuta ini lawan vila wan kartak, sakira pasona Swissnya tatap ada juwa. Buhannya badua juwa mambangun sakulah di mana anak-anak dari seluruh Indochina diajar oleh para pendeta, biarawati, dan ekspatriat Prancis. Ada seminari Yesuit dan orde lainnya. Kaum elit dari Akademi Militer Nasional Vietnam lulus dari tingkat pertama dari pendidikan pada masa depan pada 1950. Ada pula sekolah penerbangan di Bandara Cam Ly.

Selama PD II, Đà Lạt ialah ibu kota Federasi Indochina (1939 - 1945). Di kota inilah, Bung Karno dkk bertemu dengan Marsekal Hisaichi Terauchi untuk merundingkan masa depan Indonesia.

Ciri lingkungan babak

Đà Lạt ialah tempat dari Danau Xuan Huong seluas 5 km² yang dibuat manusia. Suhu rata-rata 17 °C, dan tak melampaui 19 °C di musim terpanas. Đà Lạt terkenal karena bunga anggrek, mawar, sayuran, dan buah-buahannya. Ada industri pembuatan anggur yang mulai tumbuh.

Jujuhutan babak