Batu arang adalah salah sabuting bahan bakar pusil. Pamahaman umumnya adalah batuan sedimen nang kawa gusang, tatawas tumatan daladak urganik, utamanya adalah sisa-sisa tumbuhan wan tatawas liwat parusis pambatubaraan. Unsur-unsur utamanya tasusun tumatan karbun, hidrugin, wan uksigin.

Cuntuh batu arang

Batu bara jua adalah batuan urganik nang baisi sipat-sipat pisika wan kimia nang kumpliks nang kawa ditamui dalam bamamacam tawas.

Analisis unsur mandapati rumus purmula impiris nangkaya C137H97O9NS gasan bituminus dan C240H90O4NS gasan antrasit.

Batu arang sacara umum babak

Umur batu arang babak

Pambantukan batu arang mamarlu'akan kondisi-kondisi bakurinah dan wastu bakajadian di era-era tertentu sapanjang sajarah geologi. jaman Karbon, bangsa 340 juta tahun nang liwat (jtl), adalah masa pambantukan batu arang nang paling produktif dimana parak sabarataan deposit batu arang (black coal) nang ekonomis di balahan bumi hapat utara tabantuk.

Di Zaman Permian, bangsa 270 jtl, tabantuk jua endapan-endapan batu arang nang ekonomis di balahan bumi hapat selatan, nangkaya Australia, dan balangsung tarus sampai ka Zaman Tersier (70 - 13 jtl) di bamacam balahan bumi lain.

Materi pambantuk batu arang babak

Parak sabarataan pambantuk batu arang ba'asal tumatan tumbuhan. Jenis-macam tumbuhan pembentuk batu arang dan umurnya ujar Diessel (1981) adalah sabagai berikut:

  • Alga, tumatan Zaman Pre-kambrium sampai Ordovisium dan ba-sel tunggal. Sadikit banar endapan batu bara tumatan perioda naini.
  • Silofita, tumatan Zaman Silur sampai Devon Tangah, merupakan turunan matan alga. Sadikit endapan batu arang matan perioda naini.
  • Pteridofita, umur Devon Atas sampai Karbon Atas. Materi utama pambantuk batu arang ba'umur Karbon di Irupa dan Amirika Utara. Tatumbuhan tanpa kambang dan bigi, bakambang biak lawan spora dan tumbuh di iklim hangat.
  • Gimnospermae, kurun waktu mulai tumatan Zaman Permian sampai Kapur Tangah. Tumbuhan heteroseksual, bigi tabungkus dalam buah, pariannya pinus, mangandung kadar gatah (resin) tinggi. Jenis Pteridospermae nangkaya gangamopteris dan glossopteris adalah panyusun utama batu arang Permian nangkaya di Australia, India dan Aprika.
  • Angiospermae, tumatan Zaman Kapur Atas sampai wayah ini. Jenis tumbuhan modern, buah nang manukupi bigi, jantan dan batina dalam asa kambang, kurang bagatah dibanding gimnospermae makanya, sacara umum, kurang kawa ta'awetkan.

Panambangan babak

 
Tambang batu arang di Bihar, India.

Panambangan batu arang adalah panambangan batu arang tumat bumi. Batu arang diguna'akan sabagai bahan bakar. Batu bara gin kawa jua diguna'akan gasan ma'ulah coke gasan pambuatan waja.[1]

Tambang batu arang panuwastu ba'andak di Tower Colliery di Inggeris.

Kelas dan macam batu bara babak

Badasarkan tingkat proses pambantukannya nang dikontrol ulih takanan, panas dan waktu, batu arang umumnya dibagi dalam lima kalas: antrasit, bituminus, sub-bituminus, lignit dan gambut.

  • Antrasit adalah kalas batu arang paningginya, ba-warna hirang bakilauan (luster) metalik, mengandung antara 86% - 98% unsur karbon (C) ba-kadar banyu kurang matan 8%.
  • Bituminus mengandung 68 - 86% unsur karbon (C) dan bakadar banyu 8-10% matan baratnya. Kalas batu arang nang paling banyak ditambang di Australia.
  • Sub-bituminus mengandung sadikit karbon dan banyak banyu, dan marga itu jadi sumbar panas nang kurang efisien mun ditanding lawan bituminus.
  • Lignit atawa batu arang suklat adalah batu arang nang liwar linak nang mengandung banyu 35-75% matan baratnya.
  • Gambut, ba-pori dan ba'isi kadar banyu di atas 75% serta nilai kalori nang paling randah.

Pembentukan batu bara babak

Proses parubahan sisa-sisa tanaman manjadi gambut sampai jadi batu bara disambat lawan istilah pambatu baraan (coalification). Sacara ringkas ada 2 tahap proses nang tajadi, yakni:

  • Tahap Diagenetik atawa Biokimia, dimulai di wayah material tanaman terdeposisi sampai lignit tabantuk. Agen utama nang ba-peran dalam proses parubahan naini adalah kadar banyu, tingkat oksidasi dan gangguan biologis nang kawa manyababakan proses pamburukan (dekomposisi) dan kompaksi material organik sarta mambantuk gambut.
  • Tahap Malihan atawa Geokimia, meliputi proses parubahan tumatan lignit jadi bituminus dan ahirnya antrasit.

Batu bara di Indunisia babak

Di Indunisia, endapan batu bara nang bernilai ekonomis terdapat di cekungan Tersier, nang terletak di bagian barat Paparan Sunda (termasuk Pulau Sumatera dan Kalimantan), pada umumnya endapan batu bara ekonomis tersebut dapat dikelompokkan sabagai batu bara berumur Eosen atau sekitar Tersier Bawah, kira-kira 45 juta tahun nang lalu dan Miosen atau sekitar Tersier Atas, kira-kira 20 juta tahun nang lalu menurut Skala waktu geologi.

Batu bara ini terbentuk dari endapan gambut pada iklim purba sekitar khatulistiwa nang mirip lawan kondisi kini. Beberapa diantaranya tegolong kubah gambut nang terbentuk di atas muka air tanah rata-rata pada iklim basah sepanjang tahun. Dengan kata lain, kubah gambut ini terbentuk pada kondisi dimana mineral-mineral anorganik nang terbawa air dapat masuk ka dalam sistem dan membentuk lapisan batu bara nang berkadar abu dan sulfur rendah dan menebal secara lokal. Hal ini sangat umum dijumpai pada batu bara Miosen. Sebaliknya, endapan batu bara Eosen umumnya lebih tipis, berkadar abu dan sulfur tinggi. Kedua umur endapan batu bara ini terbentuk pada lingkungan lakustrin, dataran pantai atau delta, mirip lawan daerah pembentukan gambut nang terjadi saat ini di daerah timur Sumatera dan sebagian besar Kalimantan.[2]

Endapan batu bara Eosen babak

Endapan ini terbentuk pada tatanan tektonik ekstensional nang dimulai sekitar Tersier Bawah atau Paleogen pada cekungan-cekungan sedimen di Sumatera dan Kalimantan.

Ekstensi berumur Eosen ini terjadi sepanjang tepian Paparan Sunda, dari sebelah barat Sulawesi, Kalimantan bagian timur, Laut Jawa hingga Sumatera. Dari batuan sedimen nang pernah ditemukan dapat diketahui bahwa pengendapan berlangsung mulai terjadi pada Eosen Tengah. Pemekaran Tersier Bawah nang terjadi pada Paparan Sunda ini ditafsirkan berada pada tatanan busur dalam, nang disebabkan terutama oleh gerak penunjaman Lempeng Indo-Australia.[3] Lingkungan pengendapan mula-mula pada saat Paleogen itu non-marin, terutama fluviatil, kipas aluvial dan endapan danau nang dangkal.

Di Kalimantan bagian tunggara, pengendapan batu bara terjadi sekitar Eosen Tengah - Atas namun di Sumatera umurnya lebih muda, yakni Eosen Atas hingga Oligosen Bawah. Di Sumatera bagian tangah, endapan fluvial nang terjadi pada fasa awal kemudian ditutupi oleh endapan danau (non-marin).[3] Berbeda lawan nang terjadi di Kalimantan bagian tunggara dimana endapan fluvial kemudian ditutupi oleh lapisan batu bara nang terjadi pada dataran pantai nang kemudian ditutupi di atasnya secara transgresif oleh sedimen marin berumur Eosen Atas.[4]

Endapan batu bara Eosen nang telah umum dikenal terjadi pada cekungan berikut: Pasir dan Asam-asam (Kalimantan Selatan dan Timur), Barito (Kalimantan Selatan), Kutai Atas (Kalimantan Tengah dan Timur), Melawi dan Ketungau (Kalimantan Barat), Tarakan (Kalimantan Timur), Ombilin (Sumatera Barat) dan Sumatera Tengah (Riau).

Dibawah ini adalah kualitas rata-rata dari beberapa endapan batu bara Eosen di Indunisia.

Tambang Cekungan Perusahaan Kadar air total (%ar) Kadar air inheren (%ad) Kadar abu (%ad) Zat terbang (%ad) Belerang (%ad) Nilai energi (kkal/kg)(ad)
Satui Asam-asam PT Arutmin Indunisia 10.00 7.00 8.00 41.50 0.80 6800
Senakin Pasir PT Arutmin Indunisia 9.00 4.00 15.00 39.50 0.70 6400
Petangis Pasir PT BHP Kendilo Coal 11.00 4.40 12.00 40.50 0.80 6700
Ombilin Ombilin PT Bukit Asam 12.00 6.50 <8.00 36.50 0.50 - 0.60 6900
Parambahan Ombilin PT Allied Indo Coal 4.00 - 10.00 (ar) 37.30 (ar) 0.50 (ar) 6900 (ar)

(ar) - as received, (ad) - air dried, Sumber: Indunisian Coal Mining Association, 1998

Endapan batu bara Miosen babak

Pada Miosen Awal, pemekaran regional Tersier Bawah - Tengah pada Paparan Sunda telah berakhir. Pada Kala Oligosen hingga Awal Miosen ini terjadi transgresi marin pada kawasan nang luas dimana terendapkan sedimen marin klastik nang tebal dan perselingan sekuen batugamping. Pengangkatan dan kompresi adalah kenampakan nang umum pada tektonik Neogen di Kalimantan maupun Sumatera. Endapan batu bara Miosen nang ekonomis terutama terdapat di Cekungan Kutai bagian bawah (Kalimantan Timur), Cekungan Barito (Kalimantan Selatan) dan Cekungan Sumatera bagian selatan. Batu bara Miosen jua secara ekonomis ditambang di Cekungan Bengkulu.

Batu bara ini umumnya terdeposisi pada lingkungan fluvial, delta dan dataran pantai nang mirip lawan daerah pembentukan gambut saat ini di Sumatera bagian timur. Ciri utama lainnya adalah kadar abu dan belerang nang rendah. Namun kebanyakan sumberdaya batu bara Miosen ini tergolong sub-bituminus atau lignit sehingga kurang ekonomis kecuali jika sangat tebal (PT Adaro) atau lokasi geografisnya menguntungkan. Namun batu bara Miosen di beberapa lokasi jua tergolong kelas nang tinggi seperti pada Cebakan Pinang dan Prima (PT KPC), endapan batu bara di sekitar hilir Sungai Mahakam, Kalimantan Timur dan beberapa lokasi di dekat Tanjungenim, Cekungan Sumatera bagian selatan.

Tabel di bawah ini menunjukan kualitas rata-rata dari beberapa endapan batu bara Miosen di Indunisia.

Tambang Cekungan Perusahaan Kadar air total (%ar) Kadar air inheren (%ad) Kadar abu (%ad) Zat terbang (%ad) Belerang (%ad) Nilai energi (kkal/kg)(ad)
Prima Kutai PT Kaltim Prima Coal 9.00 - 4.00 39.00 0.50 6800 (ar)
Pinang Kutai PT Kaltim Prima Coal 13.00 - 7.00 37.50 0.40 6200 (ar)
Roto South Pasir PT Kideco Jaya Agung 24.00 - 3.00 40.00 0.20 5200 (ar)
Binungan Tarakan PT Berau Coal 18.00 14.00 4.20 40.10 0.50 6100 (ad)
Lati Tarakan PT Berau Coal 24.60 16.00 4.30 37.80 0.90 5800 (ad)
Air Laya Sumatera bagian selatan PT Bukit Asam 24.00 - 5.30 34.60 0.49 5300 (ad)
Paringin Barito PT Adaro 24.00 18.00 4.00 40.00 0.10 5950 (ad)

(ar) - as received, (ad) - air dried, Sumber: Indunisian Coal Mining Association, 1998

Sumberdaya batu bara babak

Potensi sumberdaya batu bara di Indunisia sangat melimpah, terutama di Pulau Kalimantan dan Pulau Sumatera, sedangkan di daerah lainnya dapat dijumpai batu bara walaupun dalam jumlah kecil dan belum dapat ditentukan keekonomisannya, seperti di Jawa Barat, Jawa Tengah, Papua, dan Sulawesi.

Di Indunisia, batu bara merupakan bahan bakar utama selain solar (diesel fuel) nang telah umum digunakan pada banyak industri, dari segi ekonomis batu bara jauh lebih hemat dibandingkan solar, lawan perbandingan sabagai berikut: Solar Rp 0,74/kilokalori sedangkan batu bara wastu Rp 0,09/kilokalori, (berdasarkan harga solar industri Rp. 6.200/liter).

Dari segi kuantitas batu bara termasuk cadangan energi fosil terpenting bagi Indunisia. Jumlahnya sangat berlimpah, mencapai puluhan milyar ton. Jumlah ini sebenarnya mayu gasan memasok kebutuhan energi listrik hingga ratusan tahun ke depan. Sanangnya, Indunisia kada mungkin membakar habis batu bara dan mengubahnya manjadi energis listrik melalui PLTU. Selain mengotori lingkungan melalui polutan CO2, SO2, NOx dan CxHy cara ini dinilai kurang efisien dan kurang memberi nilai tambah tinggi.

Batu bara sebaiknya kada langsung dibakar, akan lebih bermakna dan efisien jika dikonversi manjadi migas sintetis, atau bahan petrokimia lain nang bernilai ekonomi tinggi. Dua cara nang dipertimbangkan dalam hal ini adalah likuifikasi (pencairan) dan gasifikasi (penyubliman) batu bara.

Membakar batu bara secara langsung (direct burning) telah dikembangkan teknologinya secara continue, nang bertujuan gasan mencapai efisiensi pembakaran nang maksimum, cara-cara pembakaran langsung seperti: fixed grate, chain grate, fluidized bed, pulverized, dan lain-lain, masing-masing mempunyai kelebihan dan kelemahannya.


Gasifikasi batu bara babak

Coal gasification adalah sebuah proses gasan maubah batu bara padat manjadi gas batu bara nang mudah terbakar (combustible gases), setelah proses pemurnian gas-gas ini karbon monoksida (CO), karbon dioksida (CO2), hidrogen (H), metan (CH4), dan nitrogen (N2) – dapat digunakan sabagai bahan bakar. wastu menggunakan udara dan uap air sabagai reacting-gas kemudian menghasilkan water gas atau coal gas, gasifikasi secara nyata mempunyai tingkat emisi udara, kotoran padat dan limbah tarandah.

Tetapi, batu bara bukanlah bahan bakar nang sempurna. Terikat didalamnya adalah sulfur dan nitrogen, bila batu bara ini terbakar kotoran-kotoran ini akan dilepaskan ke udara, bila mengapung di udara zat kimia ini dapat menggabung lawan uap air (seperti contoh kabut) dan tetesan nang jatuh ke tanah seburuk bentuk asam sulfurik dan nitrit, disebut sabagai "hujan asam" “acid rain”. Disini jua ada noda mineral kecil, termasuk kotoran nang umum tercampur lawan batu bara, partikel kecil ini kada terbakar dan membuat debu nang tertinggal di coal combustor, beberapa partikel kecil ini jua tertangkap di ulaian combustion gases baimbai lawan uap air, dari asap nang keluar dari cerobong beberapa partikel kecil ini adalah sangat kecil setara lawan rambut manusia.

Bagaimana membuat batu bara bersih babak

Ada beberapa cara. Contoh sulfur, sulfur adalah zat kimia kekuningan nang ada sedikit di batu bara, pada beberapa batu bara nang ditemukan di Ohio, Pennsylvania, West Virginia dan eastern states lainnya, sulfur terdiri dari 3 sampai 10 % dari berat batu bara, beberapa batu bara nang ditemukan di Wyoming, Montana dan nagara-nagara bagian sebelah barat lainnya sulfur wastu sekitar 1/100ths (lebih kecil dari 1%) dari berat batu bara. Penting bahwa sebagian besar sulfur ini dibuang sbelum mencapai cerobong asap.

Satu cara gasan membersihkan batu bara adalah lawan cara mudah memecah batu bara ke bongkahan nang lebih kecil dan mencucinya. Beberapa sulfur nang ada sabagai bintik kecil di batu bara disebut sabagai "pyritic sulfur " karena ini dikombinasikan lawan besi manjadi bentuk iron pyrite, selain itu dikenal sabagai "fool's gold” dapat dipisahkan dari batu bara. Secara khusus pada proses satu kali, bongkahan batu bara dimasukkan ka dalam tangki besar nang terisi air , batu bara mengambang ke permukaan ketika kotoran sulfur tenggelam. Fasilitas pencucian ini dinamakan "coal preparation plants" nang membersihkan batu bara dari pengotor-pengotornya.

Tidak semua sulfur bisa dibersihkan lawan cara ini, bagaimanapun sulfur pada batu bara adalah secara kimia benar-benar terikat lawan molekul karbonnya, tipe sulfur ini disebut "organic sulfur," dan pencucian tak akan menghilangkannya. Beberapa proses telah dicoba gasan mencampur batu bara lawan bahan kimia nang membebaskan sulfur pergi dari molekul batu bara, tetapi kebanyakan proses ini sudah terbukti terlalu mahal, ilmuan masih bekerja gasan mengurangi biaya dari prose pencucian kimia ini.

Kebanyakan pembangkit tenaga listrik modern dan semua fasilitas nang dibangun setelah 1978 — telah diwajibkan gasan mempunyai alat khusus nang dipasang gasan membuang sulfur dari gas hasil pembakaran batu bara sebelum gas ini naik menuju cerobong asap. Alat ini sebenarnya adalah "flue gas desulfurization units," tetapi banyak urang menyebutnya "scrubbers" — karena mereka men-scrub (menggosok) sulfur keluar dari asap nang dikeluarkan oleh tungku pembakar batu bara.

Membuang NOx dari batu bara babak

Nitrogen secara umum adalah bagian nang besar daripada udara nang dihirup, pada kenyataannya 80% dari udara adalah nitrogen, secara normal atom-atom nitrogen mengambang terikat satu sama lainnya seperti pasangan kimia, tetapi ketika udara dipanaskan seperti pada nyala api boiler (3000 F=1648 C), atom nitrogen ini terpecah dan terikat lawan oksigen, bentuk ini sabagai nitrogen oksida atau kadang kala itu disebut sabagai NOx. NOx jua dapat dibentuk dari atom nitrogen nang terjebak didalam batu bara.

Di udara, NOx adalah polutan nang dapat menyebabkan kabut coklat nang kabur nang kadang kala terlihat di seulai kota besar, jua sabagai polusi nang membentuk “acid rain” (hujan asam), dan dapat membantu terbentuknya sesuatu nang disebut “ground level ozone”, tipe lain daripada polusi nang dapat membuat kotornya udara.

Salah satu cara terbaik gasan mengurangi NOx adalah menghindari dari bentukan asalnya, beberapa cara telah ditemukan gasan membakar barubara di pemabakar dimana ada lebih banyak bahan bakar daripada udara di ruang pembakaran nang terpanas. Di bawah kondisi ini kebanyakan oksigen terkombinasikan lawan bahan bakar daripada lawan nitrogen. Campuran pembakaran kemudian dikirim ke ruang pembakaran nang kedua dimana terdapat proses nang mirip berulang-ulang sampai semua bahan bakar habis terbakar. Konsep ini disebut "staged combustion" karena batu bara dibakar secara bertahap. Kadang disebut jua sabagai "low-NOx burners" dan telah dikembangkan sehingga dapat mengurangi kangdungan Nox nang terlepas di uadara lebih dari separuh. Ada jua teknologi baru nang bekerja seperti "scubbers" nang membersihkan NOX dari flue gases (asap) dari boiler batu bara. Beberapa dari alat ini menggunakan bahan kimia khusus nang disebut katalis nang mengurai bagian NOx manjadi gas nang kada berpolusi, walaupun alat ini lebih mahal dari "low-NOx burners," namun dapat menekan lebih dari 90% polusi Nox.

Cadangan batu bara dunia babak

 
Daerah batu bara di Amerika Serikat

Pada tahun 1996 diestimasikan terdapat sekitar satu exagram (1 × 1015 kg atau 1 trilyun ton) total batu bara nang dapat ditambang menggunakan teknologi tambang saat ini, diperkirakan setangahnya merupakan batu bara keras. Nilai energi dari semua batu bara dunia adalah 290 zettajoules.[5] Dengan konsumsi global saat ini adalah 15 terawatt,[6] terdapat mayu batu bara gasan menyediakan energi bagi seluruh dunia gasan 600 tahun.

British Petroleum, pada Laporan Tahunan 2006, memperkirakan pada akhir 2005, terdapat 909.064 juta ton cadangan batu bara dunia nang terbukti (9,236 × 1014 kg), atau mayu gasan 155 tahun (cadangan ke rasio produksi). Angka ini wastu cadangan nang diklasifikasikan terbukti, program bor eksplorasi oleh perusahaan tambang, terutama sekali daerah nang di bawah eksplorasi, terus memberikan cadangan baru.

Departemen Energi Amerika Serikat memperkirakan cadangan batu bara di Amerika Serikat sekitar 1.081.279 juta ton (9,81 × 1014 kg), nang setara lawan 4.786 BBOE (billion barrels of oil equivalent).[7]

Cadangan batu bara dunia pada akhir 2005 (dalam juta ton)[8][9][10][11]
Negara Bituminus (termasuk antrasit) Sub-bituminus Lignit TOTAL
Citakan:Country data Amerika serikat Amerika Serikat 115.891 101.021 33.082 249.994
  Federasi Rusia 49.088 97.472 10.450 157.010
Citakan:Country data Republik rakyat tiongkok Cina 62.200 33.700 18.600 114.500
  India 82.396 2.000 84.396
  Australia 42.550 1.840 37.700 82.090
  Jerman 23.000 43.000 66.000
Citakan:Country data Afrika selatan Afrika Selatan 49.520 49.520
Citakan:Country data Ukraina Ukraina 16.274 15.946 1.933 34.153
Citakan:Country data Kazakhstan Kazakhstan 31.000 3.000 34.000
Citakan:Country data Polandia Polandia 20.300 1.860 22.160
Serbia, Montenegro 64 1.460 14.732 16.256
  Brasil 11.929 11.929
Citakan:Country data Kolombia Kolombia 6.267 381 6.648
  Kanada 3.471 871 2.236 6.578
Ceko 2.114 3.414 150 5.678
Citakan:Nagaranama 790 1.430 3.150 5.370
Citakan:Nagaranama 4.300 4.300
Citakan:Nagaranama 1.000 3.000 4.000
Citakan:Nagaranama 278 761 2.650 3.689
Citakan:Nagaranama 2.874 2.874
Citakan:Nagaranama 13 233 2.465 2.711
Citakan:Nagaranama 2.265 2.265
Citakan:Nagaranama 1.710 1.710
  Britania Raya 1.000 500 1.500
Citakan:Nagaranama 1 35 1.421 1.457
Citakan:Nagaranama 1.268 1.268
Citakan:Nagaranama 860 300 51 1.211
Citakan:Nagaranama 31 1.150 1.181
Citakan:Nagaranama 80 1.017 1.097
Citakan:Nagaranama 960 100 1060
Citakan:Nagaranama 812 812
  Jepang 773 773
Citakan:ESP 200 400 60 660
Citakan:Country data Korea utara Korea Utara 300 300 600
Citakan:Country data Selandia baru Selandia Baru 33 206 333 572
Citakan:Nagaranama 502 502
Citakan:Nagaranama 497 497
Citakan:Nagaranama 479 479
Citakan:Nagaranama 430 430
Citakan:Nagaranama 232 100 332
Citakan:SVN 40 235 275
Citakan:Nagaranama 212 212
Citakan:Nagaranama 208 208
Citakan:Nagaranama 200 200
  Nigeria 21 169 190
  Greenland, Denmark 183 183
Citakan:SLO 172 172
Citakan:Nagaranama 150 150
Kongo 88 88
Citakan:Country data Korea selatan Korea Selatan 78 78
Citakan:Nagaranama 70 70
Citakan:Nagaranama 66 66
Citakan:Nagaranama 40 40
Citakan:Nagaranama 6 33 39
Citakan:Nagaranama 3 33 36
Citakan:Nagaranama 22 14 36
Citakan:Nagaranama 27 7 34
Citakan:Nagaranama 25 25
Citakan:Nagaranama 24 24
Citakan:Nagaranama 22 22
Citakan:Nagaranama 14 14
Citakan:Nagaranama 10 10
Citakan:Nagaranama 4 4
Citakan:Country data Republik Afrika Tengah Republik Afrika Tengah 3 3
Citakan:Nagaranama 2 2
Citakan:Nagaranama 2 2
Citakan:Country data Kaledonia Baru Kaledonia Baru 2 2
Citakan:Nagaranama 2 2
Citakan:Nagaranama 1 1
Citakan:Nagaranama 1 1
Citakan:Nagaranama 1 1
Citakan:Nagaranama 1 1

Negara pengekspor batu bara utama babak

Pengekspor batu bara berdasarkan nagara dan tahun
(dalam juta ton)
[12]
Negara 2003 2004
Citakan:Nagaranama 238,1 247,6
Citakan:Country data Amerika serikat Amerika Serikat 43,0 48,0
Citakan:Country data Afrika Selatan Afrika Selatan 78,7 74,9
Citakan:Country data Uni soviet Bekas Uni Soviet 41,0 55,7
Citakan:Nagaranama 16,4 16,3
Citakan:Nagaranama 27,7 28,8
Citakan:Country data Republik rakyat tiongkok Republik Rakyat Cina 103,4 95,5
Amerika Selatan 57,8 65,9
Citakan:Nagaranama 107,8 131,4
Total 713,9 764,0

Lihati jua babak

Catatan batis babak

  1. ^ BHP Billiton Mitsubishi Alliance - Glossary
  2. ^ Frederich, Langford and Moore, 1999
  3. ^ a b Cole and Crittenden, 1997
  4. ^ Frederich et al, 1995
  5. ^ Sustainable Energy" 2005 page 303 The MIT Press by Jefferson W. Tester et al. ISBN 0-262-20153-4
  6. ^ BP2006 energy report, and US EIA 2006 overview
  7. ^ (Bahasa Inggris) "International Energy Annual 2003: Reserves". Badan Informasi Energi AS. 
  8. ^ (Bahasa Inggris) "Reserves-Coal page 1" (PDF). Dewan Energi Dunia. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2012-07-22. Diakses tanggal 2010-10-30. 
  9. ^ (Bahasa Inggris) "Resources-bituminous" (PDF). Dewan Energi Dunia. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2011-04-08. Diakses tanggal 2010-10-30. 
  10. ^ (Bahasa Inggris) "Resources-sub-bitum" (PDF). Dewan Energi Dunia. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2011-11-24. Diakses tanggal 2010-10-30. 
  11. ^ (Bahasa Inggris) "Resources-lignite" (PDF). Dewan Energi Dunia. Diarsipkan dari versi asli (PDF) tanggal 2011-11-24. Diakses tanggal 2010-10-30. 
  12. ^ http://www.eia.doe.gov/oiaf/aeo/supplement/pdf/suptab_114.pdf

Pangait luar babak