Hindia: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Created page with 'thumb|200px|Bendera India '''Republik India''' (भारत गणराज्य) adalah sebuah negara di Asia nang baisi jumlah penduduk terbanyak k...'
(Kadada bida)

Ralatan matan 24 April 2010 23.02

Republik India (भारत गणराज्य) adalah sebuah negara di Asia nang baisi jumlah penduduk terbanyak kedua di dunia, lawan populasi lebih matan asa milyar jiwa, dan adalah negara terbesar ketujuh berdasarkan ukuran wilayah geografis. Jumlah penduduk India tumbuh pesat sejak pertengahan 1980-an. ikunumi India adalah terbesar keempat di dunia dalam PDB, diukur matan segi paritas daya nukar (PPP), dan salah asa pertumbuhan ikunumi tercepat di dunia. India, negara lawan sistem demokrasi liberal terbesar di dunia, gin sudah mancungul sebagai kekuatan regional nang penting, memiliki kekuatan militer terbesar dan baisi kemampuan senjata nuklir.

Bendera India

Terletak di Asia Selatan lawan garis pantai sepanjang 7.000 km, dan hagian matan kanak benua India, India merupakan hagian matan rute perdagangan penting dan bersejarah. inya membagi perbatasan lawan Pakistan, Republik Rakyat Cina, Myanmar. Banglades, Nepal, Bhutan, dan Afganistan. Sri Lanka, Maladewa, dan Indonesia adalah negara kepulauan nang bersebelahan.

India adalah letak matan peradaban kuno kaya Budaya Lembah Indus dan merupakan wadah kelahiran matan ampat agama utama dunia: Hindu, Buddha, Jainisme, dan Sikhisme. Negara ini merupakan hagian matan Britania Raya sebelum meraih kemerdekaan pada 1947.