Tesbéh: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Alamnirvana (pandir | sumbangan)
s Created page with 'thumb|Gambar tesbéh '''Tesbéh''' adalah semacam kakalung sebagai alat bantu gasan badu'a dalam agama Islam. Tesbéh kemungkinan merupakan contoh [[r...'
 
Alamnirvana (pandir | sumbangan)
sKadada kasimpulan babakan
Baris 2:
'''Tesbéh''' adalah semacam kakalung sebagai alat bantu gasan badu'a dalam agama [[Islam]]. Tesbéh kemungkinan merupakan contoh [[rosario]] nang digunakan oleh kaum Kristen, terutama Katolik Roma. Di higa lain tesbéh sorang ganal kemungkinan badasarkan [[Mala]] atawa [[Ganitri]] nang digunakan oleh kaum [[Hindu]] wan [[Buddha]].
 
Biasanya tesbéh diulah matan kayu, tagal ada jua tesbéh nang diulah matan bigi-bigi jaitun. Umumnya sabuting tesbéh terdiri matan 99 batu. Angka 99 ini melambangkan [[99 Asma Allah]]. Tapi ada jua tesbéh nang terdiri matan 33 atawa 11 batu-batuan. Pada kedua kasus nang uncitpandudian tadihintadi, sang pengguna harus maulangi lingkaran tiga atawa sembilan kali. Meskipun damintu, ada jua tesbéh nang terdiri mtan 100 atawa 1.000 batu.
 
Diperkirakan umat Muslim mencontoh penggunaan tesbéh matan umat [[Buddha]] dan limbahitu oleh para ksatria [[Perang Salib]] dibawa ke Eropa sebagai [[rosario]]. Paus [[Pius V]] menulis pada tahun [[1596]] di sebuah bul bahwa Dominicus, pendiri ordo Dominikan, memperkenalkan rosario pada tahun [[1221]] di Eropa.