Buddha: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Riemogerz (pandir | sumbangan)
Botrie (pandir | sumbangan)
s Bot: Penggantian teks otomatis (-kepada +kapada)
Baris 65:
 
Diadaakan pada tahun 543 SM (3 bulan imbah bulan Mei), berlangsung selama 2 bulan.
Dipimpin oleh [[Y.A. Maha Kassapa]] dan dihadiri oleh 500 orang [[Bhikkhu]] nang semunyaan [[Arahat]]. Sidang diadakan di [[Guha Satapani]] di kota [[Rajagaha]]. Sponsor sidang agung ini ni adalah [[Raja Ajatasatu]]. Tujuan Sidang yaitu mahimpun Ajaran Sang Buddha nang diajarakan kepadakapada orang nang berlainan, di wadah nang berlainan dan dalam waktu nang berlainan jua. Maulangi [[Dhamma]] dan [[Vinaya]] supaya Ajaran Sang Buddha tetap murni, kuat, melebihi ajaran-ajaran lainnya. [[Y.A. Upali]] maulangiVinaya dan [[Y.A. Ananda]] maulangi Dhamma.
 
Sidang Agung Sangha ke-2, tahun 443 SM , di mana pamulaan Buddhisme mulai terbagi menjadi 2. Di satu sisi kelompok nang handak ada perubahan beberapa peraturan kecil dalam Vinaya, di sisi lain kelompok nang handak mempertahanakan Vinaya supaya tetap kaitu-kaitu aja. Kelompok nang handak perubahan Vinaya memisahakan diri dan dikenal dengan ngaran Mahasanghika nang merupakan cikal-bakal Mahayana. Sedangkan nang mempertahaankan Vinaya disebut Sthaviravada.
Baris 95:
[[Sutra Teratai]] merupakan rujukan sampingan penganut Buddha aliran [[Buddha Mahayana|Mahayana]]. Tokoh [[Kwan Im]] nang artinya "maha mendengar" atawa ngaran Sansekertanya "[[Avalokiteśvara]]" merupakan tokoh Mahayana dan dipercayai telah [[titis|menitis]] beberapa kali dalam alam manusia untuk memimpin umat manusia ke jalan kebenaran. Sidin dibariakan sifat-sifat keibuan nang kaya penyanang dan lemah limambut. Menurut sejarahnya Avalokitesvara tu orang lakian murid Buddha, tapi imbah pengaruh Buddha masuk ke Cina, tokoh ini lambat-laun berubah jadi sosok feminin dan dihubungakan lawan legenda nang ada di Cina sebagai seorang [[dewi]].
 
Penyembahan kepadakapada [[Amitabha]] Buddha (Amitayus) merupakan salah satu aliran utama Buddha [[Mahayana]]. Sorga Barat merupakan tempat tujuan umat Buddha aliran Sukhavati imbah buhannya tu meninggal dunia dengan berkat kebaktian buhannya terhadap Buddha Amitabha di mana buhannya kada usah lagi mengalami proses reinkarnasi dan dari sana menolong semunyaan makhluk hidup nang masih menderita di bumi.
 
Buhannya tu mempercayai bahwasanya buhannya tu akan lahir semula di Sorga Barat gasan mehadangi saat Buddha Amitabha membariakan khotbah [[Dhamma]] dan Buddha Amitabha akan memimpin buhannya tu ke tahap mencapai 'Buddhi' (tahap kesempurnaan di mana kejahilan, kebencian dan ketamakan kadada lagi). Ini ni merupakan pemahaman Buddha nang paling dikatujui oleh orang [[Cina]].
Baris 101:
Seorang Buddha tu lain déwa atawa makhluk suci nang meunjuki manusia kesejahteraan. Semunyaan Buddha adalah pemimpin segala kehidupan ke arah mencapai kebébasan dari kesengsaraan. Hasil amalan ajaran Buddha inilah nang akan membawa kesejahteraan gasan nang meamalakannya.
 
Ujar [[Buddha Gautama]], kenikmatan Kesadaran [[Nirwana]] nang dicapai sidin di bawah pohon Bodhi, tersedia gasan semunyaan makhluk lamunnya buhannya tu dilahirakan jadi manusia. Menekanakan konsép ini, aliran Buddha [[Mahayana]] khususnya merujuk kepadakapada banyak Buddha dan juga ''bodhisattva'' (makhluk nang baisi tékad gasan Kesadaran tetapi menangguhkan Nirvana buhannya supaya kawa membantui orang lain di jalan itu). Dalam [[Tipitaka]] suci - intipati naskah suci Buddha - kada terhitung jumlah Buddha nang bahari-bahari dan hidup buhannya sudah disebut, termasuk Buddha nang akan datang, [[Maitréya|Buddha Maitréya]] .
 
== Hari Raya ==