Bakunyung: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
J Subhi (pandir | sumbangan)
sKadada kasimpulan babakan
Kadada kasimpulan babakan
Baris 1:
[[File:Backstroke start at 2008 EC.jpg|thumb|200px|Parlumbaan bakunyung]]
'''Bakunyung''' adalah gerakangarakan sewaktu baungal di banyu, dan biasanya tanpa perlengkapanparlangkapan buatan. KegiatanKagiatan ini baulihhingkat dimanfaatkandimanfaatakan hagan rekreasi dan olahraga. bakunyungBakunyung dipakai sewaktuparhatan baungal matan asa wadah ka wadah lainnya di banyu, mancari iwak, mandi, atawa melakukanmalakukan olahraga banyu.
 
Bakunyung hagan keperluankaparluan rekreasi dan kompetisi dilakukan urang di kolamkulam renangkunyung. Manusia ginjua bakunyung di sungai, di danau, dan di laut sebagaisabagai bentukbantuk rekreasi. Olahraga renangbakunyung maulah awak wagas karana babaya semua otot awak dipakai sewaktuparhatan bakunyung.
 
== Sajarah ==
Manusia sudah baulihhingkat bakunyung sejaktumatan zamanjaman prasejarahprasajarah, bukti tertuatatuha mengenaipasal bakunyung adalah lukisan-lukisan tentangtantang perenang matan Zaman Batu sudah ditemukanditamuakan di "gua perenang" nang berdekatanbaparakan lawan Wadi Sora di Gilf Kebir, Mesir barat daya. Catatan tertuatatuha mengenaipasal bakunyung berasalbarasal matan 2000 SM. BeberapaBabarapa di antara dokumen tertuatatuha nang menyebutmanyambat tentangtantang bakunyung adalah Epos Gilgamesh, Iliad, Odyssey, dan Alkitab ( Kitab Yehezkiel 47:5, Kisah Para Rasul 27:42, Kitab Yesaya 25:11), serta Beowulf dan hikayat-hikayat lain. Pada 1538, Nikolaus Wynmann seorangsaurang profesor bahasa matan Jerman menulismanulis buku mengenaipasal renangbakunyung nang pertamapamuga, Perenang atawa Dialog mengenaipasal Seni bakunyung ( ''Der Schwimmer oder ein Zwiegespräch über die Schwimmkunst'').
 
PerlombaanParlumbaan renangbakunyung di Eropa dimulai sekitarsakitar tahun 1800 imbah dibangunnya kolamkulam-kolamkulam renangbakunyung. sepalihSepalih ganal pesertapasarta waktuparhatan napa amitu bakunyung lawan gaya dada. Pada 1873, John Arthur Trudgen memperkenalkanmaminanduakan gaya rangkak depanmuhara atawa disebutdisambat gaya ''trudgen'' dalam perlombaanparlumbaan renangbakunyung di dunia Barat. Trudgen menirunyamanirunya matan teknik renangbakunyung gaya bebasbibas suku Indian di AmerikaAmirika SelatanSalatan. RenangBakunyung merupakanmarupakan salah asa cakang olahraga dalam Olimpiade Athena 1896. Pada tahun 1900, gaya punggung dimasukkandimasukakan sebagaisabagai nomor hanyar renang Olimpiade. Persatuan renangbakunyung dunia, Federation Internationale de Natation ( FINA) dibentukdibantuk pada 1908. Gaya kupu-kupukukupu nang pada awalnya merupakanmarupakan salah asa variasi gaya dada diterimaditarima sebagaisabagai suatu gaya tersendirisurangan pada tahun 1952.
 
[[category:wp/bjn]]