Bancir: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
s +iw id
Kadada kasimpulan babakan
Baris 1:
'''Bancir''' ('''Hermafrodit''') secarasacara [[biologi]]sbiologis adalah [[individu]] nang baisi 2 alat/organ [[jenisjanis kelaminkalamin|kelaminkalamin]] yaitu [[jantan]] dan [[betinabatina]]. '''Hermafroditisme''', gejalanyagajalanya, kada talalu luas dipinandui dalam karajaan [[binatang]] (Animalia) tapi umum bangat dalam [[tumbuhan]] (Plantae). [[Gastropoda]] nang hidup di daratan (misalnya [[siput]] dan [[siput bugil]]) adalah contohparian klasik hermafroditisme di dunia binatangsatua. Spesies tumbuhan hermafrodit adalah samunyaan nang baisi kemungkinan manggawi [[penyerbukan]] saurangan (''self pollination''). Bubuhannya adalah tumbuhan awan kambang sampurna (kambang nang baisi organ kelamin jantan, yaitu benang sari, dan betina, yaitu putik) atawa awan kambang jantan dan betina pada satu individu. Meskipun damintu, sejumlah spesies tumbuhan mengembangkanmangambangkan sistemsistim tertentutartantu ([[inkompatibilitas sendiri]]) gasan mencegahmancagah terjadinyatajadinya [[pembuahan]] saurangan (''self-fertilisation'').
 
Pada manusia, hermafroditisme biologis rancak dikacaukan oleh awam lawan gejala sosial [[Gender (sosial)|transgenderisme]]. Seorang hermafrodit baisi dua alat kelamin ([[penis]] dan [[vagina]]). Gejala naini kawa dikoreksi/dibujurakan awan cara operasi dan terapi hormon serta psikologi. Seorang transgender adalah individu awan fisik nang bertentangan/balawanan lawan peran gender nang dijalaninya. [[Waria]] adalah contoh transgender. Transgenderisme adalah isu nang bakaitan lawan gerakan [[LGBT]] (''Lesbian, Gay, Biseksual, dan Transgender'').
 
Pada manusia, hermafroditisme biologis rancak dikacaukan olehulih awam lawan gejalagajala sosialsusial [[Gender (sosial)|transgenderisme]]. SeorangSaurang hermafrodit baisi dua alat kelaminkalamin ([[penispalir]] dan [[vaginapuki]]). Gejala naini kawa dikoreksi/dibujurakan awan cara operasi dan terapi hormon serta psikologi. SeorangSaurang transgender adalah individu awan fisik nang bertentangan/balawanan lawan peran gender nang dijalaninya. [[Waria]] adalah contohparian transgender. Transgenderisme adalah isu nang bakaitan lawan gerakangarakan [[LGBT]] (''Lesbian, Gay, Biseksual, dan Transgender'').