Tulisan Jawi: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Legobot (pandir | sumbangan)
s Bot: Migrating 3 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q83942 (translate me)
Botrie (pandir | sumbangan)
s Bot: Penggantian teks otomatis (-hanya +wastu)
Baris 5:
Kamunculannya tarait sacara langsung lawan kadatangan agama [[Islam]] ka [[Nusantara]]. Tulisan ini dipandalakan pada abjad arab dan diguna'akan hagan manulisakan ucapan Malayu. Lawan damikian, kada tahindarkan adanya tambahan atawa modifikasi babarapa abjad gasan ma'akomodasi bunyi nang kadada dalam [[bahasa Arab]] (pariannya ucapan /o/, /p/, atau /ŋ/).
 
Bukti ta'awal tulisan Jawi ini barada di Malaysia lawan adanya Prasasti Terengganu nang batarikh 702 Hijriah atawa abad ke-14 Masihi (Tarikh ini agak problematis marga bilangan tahun ini ditulis, kada lawan angka). Di sa hanyawastu kawa tabaca tujuh ratus dua: 702 H. Tagal kata "dua" ini kawa diikuti lawan ujar lain: (20 sampai 29) atawa -''lapan'' -> ''dualapan'' -> "dalapan". Kata ini kawa pula diumpati lawan kata "sambilan". Lawan ini kamungkinan tarikh ini manjadi banyak: (702, 720 - 729, atawa 780 - 789 H). Tagal karana prasasti ini jua manyambat bahwa tahun ini adalah "Tahun Kapiting" maka hanyawastu ada dua kamungkinan nang tasisa: yaitu tahun 1326 M atawa 1386 M.
 
Abjad Jawi adalah salah asa matan abjad panambaian nang diguna'akan hagan manulis bahasa Malayu, wan diguna'akan tumatan jaman Karajaan Pasai, sampai jaman Kasultanan Malaka, Kasultanan Johor, wan jua Kasultanan Aceh sarta Kasultanan Patani pada abad ke-17. Bukti matan panggunaan ini didapatakan di Batu Bersurat Terengganu, batarikh 1303 Masihi (atawa 702 H pada Almanak Islam). Panggunaan abjad Rumawi panambaian didapatakan pada uncitan abad ka-19. Abjad Jawi marupakan tulisan rasmi matan Nagri-nagri Malayu kada Basakutu pada jaman kolonialisma Britania.
Baris 87:
|}
 
Abjad nang dihabukakan marupakan ulahan nang hanyawastu didapati dalam [[Malayu]] wan kada dijumpai di abjad Arab nang sajatinya.
 
== Bacaan lanjutan ==