Basa Japang: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Legobot (pandir | sumbangan)
s Bot: Migrating 1 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q5287 (translate me)
Botrie (pandir | sumbangan)
s Bot: Penggantian teks otomatis (-bahasa +basa)
Baris 1:
'''Bahasa Japang''' {{Audio|ja-nihongo.ogg|dangarakan}} (日本語; [[romaji]]: ''Nihongo'') marupakan bahasabasa rasmi di [[Jepang]] dan jumlah pamandir 127 juta jiwa.
 
Bahasa Japang jua digunakan ulih sajumlah penduduk nagara nang suah ditaklukkannya kaya [[Korea]] dan [[Republik Cina]]. Inya jua hingkat didangarakan di [[Amirika Sarikat|Amiika Sarikat]] ([[California]] dan [[Hawaii]]) dan [[Brasil]] akibat emigrasi urang Japang ka situ. Namun katurunan mereka nang disebut ''nisei'' (二世, generasi kadua), kada lagi fasih dalam bahasabasa itu.
 
Bahasa Japang tabagi kapada dua bantuk yaitu ''Hyoujungo'' (標準語), patuturan standar, dan ''Kyoutsugo'' (共通語), patuturan umum. Hyoujungo adalah bantuk nang diajarakan di sakulah dan digunakan di televisi wan sagala pahubungan rasmi.
 
== Tulisan bahasabasa Japang ==
Tulisan bahasabasa Jepang barasal matan tulisan [[bahasabasa China|bahasabasa Cina]] nang dipinanduakan pada abad kaampat Masehi. Sabalum ini, urang Japang kada baisi sistim panulisan saurangan.
 
Tulisan Jepang tabagi kapada talu:
Baris 13:
* aksara ''[[Katakana]]'' (カタカナ); kaduanya ba'unsur daripada tulisan ''kanji'' dan dikembangkan pada abad kadalapan Masehi ulih rohaniawan Buddha hagan manulung melafazkan karakter-karakter China.
 
Kadua aksara padudian ini biasa disambat kana dan keduanya tapangaruhi fonetik bahasabasa Sansekerta. Hal ini magun kawa ditiring dalam urutan aksara Kana. Salain itu, ada pula sistim alihaksara nang disamvat romaji.
 
Bahasa Japang nang kita patuh wayahini ini, ditulis lawan manggunakan kombinasi aksara Kanji, Hiragana, dan Katakana. Kanji dipakai hagan manyatakan arti dasar matan kata ( baik berupa kata benda, kata gawi, kata sifat, atawa kata sandang). Hiragana ditulis limbah kanji hagan ma'ubah arti dasar matan kata itu, dan marasukkannya lawan paraturan tata bahasabasa Jepang.
 
{{Bahasa-stub}}