Tata Surya: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Addbot (pandir | sumbangan)
s Bot: Migrating 175 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q544 (translate me)
Botrie (pandir | sumbangan)
s Bot: Penggantian teks otomatis (-salatan +selatan)
Baris 269:
''Heliopause'' dibagi jadi dua palih tapisah. Awan angin nang bagarak di hancapan 400&nbsp;km/datik sampai marumpak plasma tumatan di medium ruang antarbintang. Rumpakan ini tajadi di rujukan terminasi<!-- (termination shock) --> nang kira-kira ba'andak di 80-100 SA tumatan di matahari di da'irah lalawanan angin dan bangsa 200 SA tumatan di matahari di da'irah sa'ampah jurusan angin. Limbah nitu angin bagalai dramatis, memampat dan ba'ubah jadi gancang, mambantuk struktur oval nang dipinandui sabagai ''[[heliosheath]]'', lawan kalakuan mahirip nangkaya buntut komet, bajuluran kaluar sajauh 40 SA di palih ampah lalawanan angin dan bakali-kali lipat tajauh daripada sabelah lainnya. Voyager 1 dan Voyager 2 dilaporkan sudah manambus rujukan terminasi ini dan mamasuki ''heliosheath'', di jarak 94 dan 84 SA tumatan di matahari. Batasan luar tumatan di heliosfer, ''heliopause'', adalah titik ka'andakan angin matahari bamandak dan ruang antar bintang bamula.
 
Bantuk tumatan di hujung luar heliosfer saku dipangaruhi tumatan dinamika fluida tumatan interaksi medium antar bintang dan jua medan magnet matahari nang ba'ampah di sabelah salatanselatan (maka mambari bantuk tumpul lawan hemisfer utara bajarak 9 SA, dan tajauh daripada hemisfer salatanselatan. Salabih tumatan di ''heliopause'', di jarak bangsa 230 SA, ta'ulih rarujukan busur<!-- (bow shock) -->, jaluran umbak plasma nang ditinggalakan matahari ba'imbaian pusingannya bakuliling di Bima Sakti.
 
Sajauh ini baluman ada kapal luar rakun nang maliwati ''heliopause'', maka kada mungkin pang mangatahui kondisi ruang antar bintang lokal sacara pasti. Bahara'an satelit NASA voyager cagaran manambus ''heliopause'' di pintangan dekade nang pacang datang dan mangirim bulik data tingkat radiasi dan angin matahari. Dalam pada itu, sabuah tim nang dibiayai NASA sudah mangambangkan konsep "Vision Mission" nang bakal husus mangirim satelit panjajak ka heliosfer.