Sinding: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Alamnirvana (pandir | sumbangan)
←Membuat halaman berisi ''''Sinding''' adalah suatu permukaan nang digunakan gasan mahasilkan gaya angkat dan gaya dorong atau gasan mengendalikan ampah sewaktu meluncur di banyu,...'
 
Kadada kasimpulan babakan
Baris 1:
'''Sinding''' adalah suatu [[permukaanparmukaan]] nang digunakandiguna'akan gasan mahasilkanmahasilakan [[gaya]] angkatanggung dan [[gaya dorong]] atauatawa gasan mengendalikanmangandaliakan ampah sewaktuparhatan meluncurmaluncur di [[banyu]], [[udara]], atawa [[fluida]] lain. PenggunaanPanggunaan utama kata ini adalah untukgasan bagianhapat awak [[iwak]], tagal sudah diperluasdiparluas gasan [[organ (biologi)|organ]] awak [[binatang]] lain serta alat buatanulahan manusia.
 
Pada [[iwak]], sinding merupakanmarupakan [[organ (biologi)|organ]] nang menonjolmanonjol amatan awak nang ditukupi danwan dihubungkandihubungakan olehulih selaput [[kulimbit]]. Fungsinya umumnya adalah gasan membantumambantu iwak bakunyung, walau bahanu digunakandiguna'akan jua gasan meluncurmaluncur atawa merangkakmarangkak, nangkaya di [[iwak tarabang]] dan [[iwak kodok]]. Sinding di ikaniwak ba'andak di berbagaibabagai tempatwadah gasan berbagaibabagai fungsi, nangkaya garak bamara, baputar, atawa mempertahankanmampartahankan posisipusisi tegakcagat.
{{hewan-stub}}
 
{{hewansatua-stub}}
[[Tumbung:Iwak]]
 
[[TumbungCategory:Iwak]]
 
[[en:Fin]]