Kiribati: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Magioladitis (pandir | sumbangan)
s →‎Sajarah: All info is kept in Wikidata, removed: {{Link FA|ru}} using AWB (10902)
s clean up using AWB
Baris 1:
[[Barakas:Flag of Kiribati.svg|thumb|200px|Bendera Kiribati]]
'''Republik Kiribati''' (basa Inggris: Republic of Kiribati), diucapkan ''kiribas'', adalah sebuah nagara kepulauan nang terletak di Samudra Pasifik. Ketigapuluh talu atol nagara ini tersebar sepanjang 3.500.000  km² di parak khatulistiwa. Namanya adalah transliterasi "Gilberts", ngaran basa Inggris hagan kelompok kepulauan terbesar, Kepulauan Gilbert dalam basa Kiribati.
 
== Sajarah ==
Kiribati dihuni sebuah kelompok etnis Mikronesia nang bertuturkan suatu macam basa Oseanik nang lawan salawasan 2.000 tahun sebelum mengadakan hubungan lawan urang-urang Eropa. Pulau-pulau tersebut dinamakan Kepulauan Gilbert pada tahun 1820 ulih seurang admiral Estonia, Adam von Krusenstern, dan kapten berkebangsaan Perancis, Louis Duperrey; berasal matan ngaran Thomas Gilbert, nang menyeberangi kepulauan ini pada tahun 1788. Pada tahun 1892, Kepulauan Gilbert menjadi sebuah protektorat Britania Raya bersamabaimbai lawan Kepulauan Ellice nang berdekatan. Keduanya dudi menjadi koloni pada tahun 1916 dan akhirnya menjadi banua otonomi pada tahun 1971. Pada tahun 1943, Pertempuran Tarawa berlangsung di ibukta Kiribati di banua Tarawa.
 
Pada tahun 1978, Kepulauan Ellice menjadi nagara merdeka bernama Tuvalu, dan Kiribati pun umpat merdeka pada 12 Juli 1979. imbah kemerdekaan Kiribati, Amerika Serikat menarik segala klaim terhadap banua Phoenix dan semua pulau-pulau di Kepulauan Line (kecuali talu banua) nang dudi menjadi wilayah Kiribati.