Wikipidia:Kabijakan wan paduman: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Kadada kasimpulan babakan
Tag: Babakan HP Babakan wéb HP
Rachmat04 (pandir | sumbangan)
s ←Mawalangakan ralatan 56831 ulih 2607:FB90:A98:9CA5:80EF:782F:6B6D:EC4A (Pandir)
Baris 1:
ặp{{Kabijakan}}a
<!--:''Halaman ini adalah sebuah gambaran bagaimana kebijakan di Wikipedia beqkerjabekerja. Lihat juga: [[Wikipidia:DaptarwaDaptar kabijakan]] S la la ley 2qwan w[[Wikipidia:Daptar paduman]].''-->s
Sqqqqaawwwq2
{{daptarkabijakan}} w
 
{{daptarkabijakan}} w
[[Wikipidia]] baisi sajumlah paraturan wawan panduan nang sudah maulah kqwami salawas naiya gasan mancapai tujuan kita basama; {{cquote|Tujuan kami lawan Wikipidia adalah gasan manyadiaakan insiklupidia bibas nang sabujurnya, insiklupidia taganal dalam sajarah, lawan artopi]luas wan kadalamannya. Kami jua mahandaki sakira Wikipidia kawa manjadi sumbar nang tapacaya.|4=[[Larry Sanger]]}}
 
[[Wikipidia]] baisi sajumlah paraturan wawanwan panduan nang sudah maulah kqwamikami salawas naiya gasan mancapai tujuan kita basama; {{cquote|Tujuan kami lawan Wikipidia adalah gasan manyadiaakan insiklupidia bibas nang sabujurnya, insiklupidia taganal dalam sajarah, lawan artopi]luas wan kadalamannya. Kami jua mahandaki sakira Wikipidia kawa manjadi sumbar nang tapacaya.|4=[[Larry Sanger]]}}
 
Paraturan di Wikipidia kawa baubah sasuai waktu. Hal nintu umum tajadi di Wikipidia bahwa sasuatu aturan kawa dikarasi di tungkaran pamandirannya. Satiap urang kawa bapartisipasi. Wikipidia baisi sadikit '''aturan wan garis panduan''' nang ditarima umum wan dianggap pina panting, atawa parlu, ulih pandiri pruyik wan pesertanya. Hal ini manggani'i kita mancapai tujuan kita samua. Panting banar gasan disadari bahwa sapalih aturan kawa baubah karana Wikipidia masih bakambang wan maju. Sabagai nang lain sudah ditarima wan kada dianggap kuntrupinsial ulih kabanyakan angguta lawas Wikipidia.
Baris 46:
* '''Jauhi berat sebelah.''' Artikel perlu ditulis dari [[Wikipedia:Sudut pandang netral|sudut pandang netral]], yang berarti artikel patut mewakili pandangan dari sudut berbeda secara adil dan bersimpati.
* '''Jangan melanggar hak cipta.''' Wikipedia merupakan ensiklopedia bebas yang dilisensikan di bawah syarat [[GFDL|Lisensi Dokumentasi Bebas GNU]]. Menyalin suatu karya orang lain tanpa izin pemegang [[hak cipta]]nya mengancam objektivitas kami untuk membina ensiklopedia bebas yang bisa disebarkan secara bebas, dan bisa mengakibatkan masalah [[hukum]] bagi proyek ini. Lihat [[wikipedia:Hak cipta|Hak cipta Wikipedia]] untuk informasi lebih lanjut.
* '''Wikipedia merupakan ensiklopedia.''' Proyek ini khusus untuk perkembangan ensiklopedia. Topik lain yang tidak sesuai harus dipindahkan ke proyek [[Wikimedia]] lainnya atau dihapus. Lihat [[Wikipedia:Kesalahan umum Wikipedia|Wikipedia bukanlah ...]].
* '''Hormati penyumbang lain.''' Penyumbang datang dari berbagai latar belakang, kebudayaan, bahkan negara, dan mempunyai pandangan yang berbeda-beda. Dengan melayani orang lain dengan hormat kita dapat bekerjasama dengan efektif dalam membina ensiklopedia ini. Untuk garis panduan, lihat [[Wikipedia:Etikawiki|Etika]]. Jangan menulis hal-hal yang bisa menganggu keharmonisan bersama. Jangan menulis hal-hal yang menyinggung perasaan dan menyinggung [[SARA]].
* '''Bersikaplah dengan sopan dan santun'''. Jangan menulis hal-hal yang melanggar tata susila. Jika ingin menulis [[fenomena]] tentang hal ini, cobalah seumum mungkin dan janganlah memusatkan kepada detail-detail yang ''jorok''. Apabila hal ini dilanggar, karya Anda akan dihapus dan Anda akan diblokir.
Baris 71:
== Bagaimana aturan ini diberlakukan? ==
 
''Anda'' adalah penyunting [[Wikipedia]]. Wikipedia tidak memiliki "editor kepala" atau mekanisme vertikal. Sebaliknya pengguna-pengguna aktif yang memantau [[Istimiwa:Recentchanges|perubahan-perubahan terkini]] dan membuat suntingan, koreksi/pembetulan terhadap format atau masalah yang mereka lihat. Jadi, para [[Wikipedia:Wikiwan dan wikiwati|pengguna]] merupakan penulis sekaligus penyunting.
 
Dalam kasus-kasus yang lalu, [[Jimbo Wales]] telah bertindak untuk mencegah pengguna yang terbukti amat mengganggu. Jimbo juga telah membuat beberapa peraturan sebagai peraturan resmi Wikipedia (lihat [http://www.wikipedia.org/pipermail/wikien-l/2002-November/000083.html ini] dan [[:en:User:Jimbo Wales/Statement of principles|pernyataan darinya]]).
 
== Garis panduan khusus untuk dipertimbangkan ==
 
Tambahan pada aturan yang sudah diterima umum tertulis di atas, sedangkan panduan-panduan berikut telah diusulkan oleh pengguna berlainan, terutama dari Wikipedia Bahasa Inggris. Anda dapat turut serta mempertimbangkan apakah panduan-panduan ini perlu dijadikan peraturan Wikipedia Bahasa Indonesia atau tidak. Bila panduan yang diusulkan dirasa kurang jelas, harap periksa di [http[://en.wikipedia.org:Special:PermanentLink/w/index.php?title=Wikipedia:Policies_and_guidelines&oldid=2148126 |suntingan lama artikel serupa Wikipedia bahasa Inggris]] yang diduga menjadi sumber acuan halaman ini (misalnya, panduan "Cek fakta-fakta Anda" bisa diperiksa di Wikipedia bahasa Inggris melalui pranala [[:en:Wikipedia:Check your facts]]).
 
=== Garis panduan umum ===