Darma Kasuma: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Alamnirvana (pandir | sumbangan)
Kadada kasimpulan babakan
Tag: Babakan HP Babakan wéb HP
Alamnirvana (pandir | sumbangan)
Tag: Babakan HP Babakan wéb HP
Baris 120:
== Kahidupan dalam Pambuangan ==
 
Kahidupan para [[Pandawa]] dan [[Dropadi]] dalam menjalani masa pambuangan salawas 12 tahun di hutan dikisahakan dalam jilid katiga kitab ''[[Mahabharata]]'' nang disambat ''[[Wanaparwa]]''. Yudistira nang msrasamarasa paling batanggung jawab atas apa nang menimpa kuluwarga dan nagaranya bausaha tatap tabah dalam manjalani hukuman. Inya rancak bahualan lawan [[Bima (tokoh Mahabharata)|Bima]] nang kapingin babulik ka [[Hastinapura]] handak menumpas para [[Kurawa]]. Maski damiya, Bima tatap maasi dan patuhma'asi lawan parintah Yudistira supaya manjalani hukuman sasuai parjanjian.
 
Suatu kutika para KorawaKurawa datang ka dalam hutan cagar bapesta cagarhandak manyiksa parasaan para Pandawa. Tapi, bubuhannya malahan bahual lawan kaum Gandharwa nang dipimpin [[Citrasena]]. Dalam peristiwa itu [[Duryodana]] tatangkap ulih Citrasena. Akan tetapi, Yudistira mengirim Bima dan Arjuna cagar menolong Duryodana. Inya maancam handak tulak sawrang kabila kadua adingyaadingnya itu kadaindah hakuntulak. Ahirnya kadua Pandawa itu bahasil membebaskanmambibaskan Duryodana. Niat Duryodana datang keka hutan cagarcagaran menyiksamanyiksa perasaanparasaan para Pandawa malah baahir mambari rasa supan luar biasa nang inya rasaakan.
 
Peristiwa lain nang tajadi adalah penculikanpanculikan [[Dropadi]] oleh [[Jayadrata]], ading ipar Duryodana. Bima dan Arjuna bahasil menangkap Jayadrata dan parak sudah handak membunuhnya. Yudistira cungulcangul dan memaapakan raja [[karajaan Sindu]] itu.
 
=== Paristiwa baruh baracun ===