Parahu naga: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Mnam23 (pandir | sumbangan)
Ma-ulah tungkaran nang isinya ''jmpl|Parahu naga '''Parahu naga''' (Hanzi tradisional: 龍舟 atawa 龍船; Hanzi sederhana: 龙舟 atawa 龙船; Pinyin...''
(Kadada bida)

Ralatan matan 28 Siptimbir 2019 20.40

Parahu naga (Hanzi tradisional: 龍舟 atawa 龍船; Hanzi sederhana: 龙舟 atawa 龙船; Pinyin: lóngzhōu, lóngchuán) adalah parahu nang panjang banar wan kipit nang digarakakan oleh tanaga manusia wan dipakai pada olahraga dayung parlombaan parahu naga. Dalam perlombaan, parahu ini biasanya dihiasi lawan kepala wan buntut naga dan diharuskan gasan mambawa genderang ganal dalam parahunya. Masyarakat Tionghoa suku Han rancak mamakai istilah "Turunan Naga" sawagai identitas etnis buhannya. Di luar kegiatan lomba, hiasan naga rajin kada dipakai, tetapi genderang natap dibawa dalam parahu gasan kepentingan latihan.

Barakas:YosriParahuNaga.jpg
Parahu naga

Lomba parahu naga sesuai tradisi diadakan untuk memperingati kematian Qu Yuan. Lomba ini merupakan satu-satunya olahraga yang diperingati sebagai libur nasional. Menurut kalender Imlek, acara ini diadakan pada tanggal 5 bulan 5 yang bisanya jatuh pada suatu tanggal di bulan Juni.

Lihat pula

Pranala luar

Citakan:Cina-stub