Bakunyung: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
sKadada kasimpulan babakan
Tag: Babakan HP Babakan selulér Suntingan aplikasi Android
Baris 1:
[[Barakas:Backstroke start at 2008 EC.jpg|thumb|200px|ParlumbaanPatandingan bakunyung]]
'''Bakunyung'''<ref name="Laboratorium Kebinekaan Bahasa dan Sastra">{{cite web
| publisher= Laboratorium Kebinekaan Bahasa dan Sastra, Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Baris 8:
| year= 2019
| url= http://labbineka.kemdikbud.go.id/binekabahasa/bahasa/kerabatbahasa/2c6a0bae0f071cbbf0bb3d5b11d90a82
}}</ref><ref>[http://language.psy.auckland.ac.nz/austronesian/language.php?id=150 Austronesian Basic Vocabulary Database - Language: Banjarese Malay]</ref> adalah garakan sewaktusamasa baungalba'ungal di banyu, danwan biasanya tanpakada parlangkapanpakai buatanpalangkapan ulahan. Kagiatan iningini hingkat dimanfaatakandimanapaatakan gasan haganrikriasi rekreasiwan dan[[malumbar olahragaurat]]. Bakunyung dipakai parhatanparahatan baungalba'ungal matan asa wadah ka wadah lainnya di banyu, mancari iwak, mandi, atawa malakukanmanggawi olahragaulahraga banyu.
 
Bakunyung hagangasan kaparluan rekreasirikriasi danwan kompetisikumpatisi dilakukandigawi urang di [[kulam kunyung]]. Manusia jua bakunyung di sungai, di danau, danwan di laut sabagai bantuk rekreasirikriasi. OlahragaUlahraga bakunyung maulahma'ulah awak wagas karanamarga babaya semuabarataan ototutut awak dipakai parhatanparahatan bakunyung.
 
== Sajarah ==