Pausahaan ukara: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Ma-ulah tungkaran nang isinya ''jmpl|250px|Siklus kaduitan pausahaan ukara. '''Pausahaan ukara''' (Inggris: ''startup company'' atawa ''start-up company'') adalah istilah nang marujuk lawan sabarataan pausahaan nang balum lawas bauparasi. Pausahaan-pausahaan ngini sapalih ganal adalah pausahaan nang hanyar didiriakan wan baandak dalam pasa pangambangan wan paitihan gasan mandapatakan pasar nang bujur. Pausahaan ukara tamasu...''
Tag: Babakan HP Babakan wéb HP Babakan sélulér lanjutan
(Kadada bida)

Ralatan matan 30 Juli 2021 16.23

Pausahaan ukara (Inggris: startup company atawa start-up company) adalah istilah nang marujuk lawan sabarataan pausahaan nang balum lawas bauparasi. Pausahaan-pausahaan ngini sapalih ganal adalah pausahaan nang hanyar didiriakan wan baandak dalam pasa pangambangan wan paitihan gasan mandapatakan pasar nang bujur. Pausahaan ukara tamasuk dalam himpunan usaha halus manangah. Manapaat mandiriakan pausahaan ukara adalah untuk gasan maligari muatan investasi dalam paruduk hanyar.[1] Istilah "startup" menjadi populer secara internasional pada masa gelembung dot-com. Pada saat itu banyak perusahaan dot-com didirikan secara bersamaan.

Siklus kaduitan pausahaan ukara.

Menurut Salamzadeh dan Kawamorita (2015) terdapat tantangan umum yang biasanya dialami oleh perusahaan rintisan yaitu sebagai berikut:[2]

  1. keuangan, keuangan merupakan bagian integrasi dari proses perusahaan rintisan dimana setiap perusahaan rintisan akan menghadapi masalah keuangan karena beberapa alasan dan dalam tahapan berbeda.
  2. Sumber daya manusia, proses dari mulai berdirinya perusahaan rintisan hingga membuat tim manajemen dan memperkerjakan karyawan sangatlah penting untuk berhasil bagi pendiri.
  3. Mekanisme dukungan, sejumlah mekanisme dukungan antara lain investor, akselerator, dan lainnya. kurangnya akses terhadap mekanisme dukungan akan meningkatkan risiko kegagalan.
  4. unsur-unsur lingkungan, yaitu seperti tren, keterbatasan pasar, masalah hukum, politik, dan lainnya.
  1. ^ "Google Cendekia". scholar.google.com. Diakses tanggal 2021-06-28. 
  2. ^ "(PDF) Startup Companies: Life Cycle and Challenges". ResearchGate (dalam bahasa Inggris). Diakses tanggal 2021-06-30.