Pilipina: Pabidaan ralatan

143 bita ditambahkan ,  8 bulan yang lalu
tidak ada ringkasan suntingan
Tidak ada ringkasan suntingan
Tidak ada ringkasan suntingan
Pilipina adalah nagara paling maju di Asia limbah [[Perang Dunia II]], tagal tumatan wayah itu sudah tatinggal di uncitan nagara-nagara lain akibat partumbuhan ikunumi nang lamah, panyitaan kakayaan nang dilakukan pamarintah, kurupsi nang luas, wan pangaruh-pangaruh néo-kolonial. Wayahini Pilipina ma'alami patumbuhan ikunumi nang moderat, nang barandak disumbangakan matan pangiriman duit ulih panggawi-panggawi Pilipina di luar nagari wan séktor téknologi impurmasi nang lagi tumbuh pasat.
==Itumologi==
Panjajalah Spanyol [[Ruy López de Villalobos]], selema ekspedisinya pada tahun 1542 manamai pulau [[Leyte]] wan [[Samar]] "''Felipinas''" setelah Philip II dari Spanyol, kamudian Pangaran Asturias.
Nama Filipina barasal dari Raja Philip II dari Spanyol.
== Sajarah ==
Peninggalan tertulis Pilipina dimulai sekitar abad ke-8 berdasarkan temuan lempeng tembaga di parak Manila. matan tulisan pada lempeng itu diketahui bahwa Pilipina berada dalam pengaruh Sriwijaya. Namun demikian bukti tertulis ini bangat sedikit sehingga bahkan ahli-ahli sajarah Pilipina magun beranggapan sajarah Pilipina dimulai pada era kolonialisme.