Masigit Sultan Suriansyah: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
Kadada kasimpulan babakan
Baris 1:
[[Berkas:Samping_Masjid_Suriansyah.jpg|thumb|200px|Higa Masigit Sultan Suriansyah.]]
 
'''Masigit Sultan Suriansyah''' atawa '''Masigit Kuin''' tu masigit nang penuhanya di Kalimantan SelatanSalatan. Masigit ini didiriakan masa pemerintahanpamarintahan [[Sultan Suriansyah]] (1526-1550), raja Banjar nang pamulaan nang masuk agama [[Islam]]. Masigit ini salah sebutingsabuting masigit nang penuhanya di Banjarmasin masa Mufti Jamaluddin (mufti Banjarmasin wayah itu). Dua masigit nang lainnya adalah Masjid Jami lawan Masigit Basirih. Andakan masigitMasigit ini baandak di KelurahanKalurahan Kuin Utara, Banjarmasin. Bahari di daerahdairah ini dijuluki Banjar Lawas nang merupakanmarupakan indung ibukotabanua [[KesultananKasultanan Banjar]]. BentukBantuk atapnya atap tumpang, mihrabnya tepisahtapisah lawan bangunan induknya. Ini ciri khas masigit bergaya arsitektur tradisional Banjar.
 
== Masigit KunoKuna ==
[[Berkas:Mimbar_Masjid_Suriansyah.jpg|thumb|200px|Mimbar Masigit Sultan Suriansyah.]]
KekunoanKekunaan masigit ini kawa diitihi dari dua butingan tulisan nang ada di dua daun lawang ''Lawang Agung''. Di daun lawang sebelah kanan ada 5 baris tulisan Arab-Melayu : ''" Ba'da hijratun Nabi Shalallahu 'alahihi wassalam sunnah 1159 pada Tahun Wawu ngaran Sultan Tamjidillah Kerajaan dalam Negeri Banjar dalam tanah tinggalan Yang mulia."'' Di daun lawang sebelah kiwa ada 5 baris tulisan Arab-Melayu: ''"[[Kiai]] Damang Astungkara mendirikan wakaf Lawang Agung Masjid di Nagri Banjar Darussalam pada hari Isnain pada sapuluh hari bulan Sya'ban tatkala itu (tidak terbaca)"'' . Kedua tulisan ini menunjukakan bahwa pada hari Senayan tanggal 10 Sya'ban 1159 lagi Lawang Agung lagi diolah (renovasi masjid) oleh Kiai Demang Astungkara pada masa pemerintahan Sultan Tamjidillah I (1734-1759).
 
Di mimbar nang terbuat darimatan kayu ulin ada pelengkungpalingkung mimbar denganlawan kaligrafi nang berbunyibabunyi ''"Allah Muhammadarasulullah"''. Di bagianpalih kanan atas ada tulisan ''"Krono Legi : Hijrah 1296 bulan Rajab hari Selasa tanggal 17"'', bagianpalih kiwanya ada tulisan : ''"Allah subhanu wal hamdi al-Haj Muhammad Ali al-Najri".''
 
[[en:Sultan Suriansyah Mosque]]
Baris 13:
[[mk:Џамија Масџид Султан Суријансијах]]
[[ms:Masjid Sultan Suriansyah]]
 
[[Kategori:Masigit di Indonesia]]