Danaw: Pabidaan ralatan

Konten dihapus Konten ditambahkan
s mamindahakan Danau ka Danaw
Alamnirvana (pandir | sumbangan)
Baris 26:
== Danaw tapatuh ==
[[File:Danau Toba.jpg|240px|thumb|[[Danau Toba]] di [[Sumatra]], [[Indonesia]].]]
* Danau terbesarpangganalnya di dunia adalah [[Laut Kaspia]]. Dengan luas permukaan 394.299 [[kilometer persegi|km²]], ia memiliki wilayah nang labihtaganal ganal daridaripada anam danau targanalpangganalnya berikut digabungkan menjadi asa.
* Danau banyu tawar targanalpangganalnya, dan kadua targanalpangganalnya adalah [[Danau Superior]] lawan luas permukaan 82.414 km².
* Danau tadalampandalamnya adalah [[Danau Baikal]] di [[Siberia]], lawan kadalaman 1.741 [[meter]] (5.712 [[kaki]]).
* Danau tertinggipaningginya yangnang dapatkawa dinavigasi adalah Danau [[Titicaca]], pada ketinggian 3.821 m di atas permukaan laut. DiaInya juagin merupakan danau targanalpangganalnya kedua di [[AmerikaAmirika SelatanSalatan]].
* Danau tarandahparandahnya di dunia adalah [[Laut Mati]], pada 396 m (1.302 kaki) di bawah permukaan laut. DiaInya jugagin merupakan danau yang memiliki konsentrasi [[uyah]] paling tinggi.
* Pulau targanalpangganalnya di tengahtangah danau air tawarhambar adalah [[Pulau Manitoulin]] di [[Danau Huron]], dengan luas permukaan 2.766 km².
* Danau targanalpangganalnya nang taba'andak di pulau adalah Danau Nettiling di [[Pulau Baffin]].
* [[Danau Toba]] di pulau [[Sumatra]] kemungkinansaku taba'andak di kawah gunung berapi pasif targanalpangganalnya di dunia.
 
== Tautan luar ==