Julung-julung (suku Hemiramphidae) adalah sagarumbung iwak nang mahuni parmukaan (zona epipelagik) nang banyak tasabar di daerah nang banyunya langat kuku. Tadapat talu anak suku, nang pamulaan adalah Hemiramphinae, khusus badiam di lautan, dan Zenarchopterinae, nang badiam di pembanyuan di darat wan estuarin. Julung-julung baisi ciri khas: rahang pambawahannya maruncing ke muka, tapanjang pada rahang paatasannya.

?Julung-julung
Rentang fosil: Eocene–Recent
Julung-julung Hemiramphus brasiliensis
Klasifikasi ilmiah
Karajaan: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Actinopterygii
Ordo: Beloniformes
Upaordo: Belonoidei
Superfamili: Exocoetoidea
Famili: Hemiramphidae
Gill, 1859
Anaksuku dan Marga

Hemiramphinae Gill, 1859
  Arrhamphus
  Chriodorus
  Euleptorhamphus
  Hemiramphus
  Hyporhamphus
  Melapedalion
  Rhynchorhamphus
Zenarchopterinae Fowler, 1934
  Dermogenys
  Hemirhamphodon
  Nomorhamphus
  Tondanichthys
  Zenarchopterus

Cara bakambang biaknya bamacam-macam, mulai dari ovipar (intalu dibuahi di luar awak), ovovivipar (intalu dibuahi di dalam awak wan diharami di dalam awak sampai pacah), maupun vivipar (larva dibarii energinya oleh induk lewat struktur menyerupai plasenta). Embrio di dalam uterus manunjukakan jua gawian nang kaya kanibalisme di sapalih spesies.

Julung-julung marupakan makanan di sapalih daerah, biar haraganya kada tapi larang. Sapalih jenis iwak julung-julung marupakan iwak akuarium. Di habitatnya, ulung-julung marupakan makanan gasan iwak hiu, iwak todak, lawan makerel. Sapalih spesies julung-julung air tawar matupakan endemik di Pulau Sulawesi. Dalam bahasa Minahasa, iwak ngini dingarani "Ikan Roa"

Lihat jua babak

  • Iwak cucut tawar atawa iwak cucut jawa, Dermogenys pusilla

Pranala luar babak