Lamak[1][2] merujuk pada sekelompok besar molekul-molekul alam nang terdiri atas unsur-unsur karbon, hidrogen, dan oksigen meliputi asam lemak, malam, sterol, vitamin-vitamin nang larut di dalam lemak (contohnya A, D, E, dan K), monogliserida, digliserida, fosfolipid, glikolipid, terpenoid (tamasuk di dalamnya getah dan steroid) dan lain-lain.

Struktur kimia gasan trimiristin, sejenis trigliserida.
Jaringan lamak nang ada dalam awak.

Lamak secara khusus manjadi sebutan bagi minyak hewani pada suhu ruang, lepas matan wujudnya nang padat maupun cair, nang terdapat pada jaringan tubuh nang disambat adiposa.

Catatan batis babak

  1. ^ "Laboratorium Kebinekaan Bahasa dan Sastra" (dalam bahasa Indonesia). Jalan Anyar Km. 4, Kompleks IPSC, Citeureup, Bogor, Indonesia: Laboratorium Kebinekaan Bahasa dan Sastra, Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2019. Diakses tanggal 13 Mei 2019. 
  2. ^ "Austronesian Basic Vocabulary Database - Language: Banjarese Malay". Diarsipkan dari versi asli tanggal 2016-03-05. Diakses tanggal 2010-10-10.