دولة ليبيا
Dawlat Libiya
(Bendera Libya) (Lambang Libya)
Motto: —
Lokasi Libya
Bahasa rasmi Arab
Ibu kuta Tripoli
Pamimpin Revolusi Fayez-Al Sarraj
Presiden Miftah Muhammed K'eba
Perdana Menteri Baghdadi Mahmudi
Wilayah
- Total
Urutan ke-16
1.759.540 km²
Penduduk
 - Total
 - Kapadatan
Urutan ke-108
6.293.253 (2016)
3,55/km²
Mata duit Dinar Libya
Zona waktu UTC +2
Kemerdekaan 24 Desember 1951
Lagu kebangsaan Libya, Libya, Libya
Internet TLD .ly
Kode talipun 218

Libya atawa resminya Great Socialist Libyan Arab Jamahiriya ( bahasa Arab: ليبيا, nang diartikan ka dalam bahasa Libya Li-bya atawa الجماهيرية العربية الليبية الشعبية الإشتراكية) ta'andak di Aprika Utara, bahalatan lawan Laut Tengah, Mesir di sebelah timur, Sudan di tunggara, Chad dan Niger di selatan serta Aljazair dan Tunisia di sebelah barat. mama kota nagaranya adalah Tripoli. Terdapat talu seksi tradisional, yaitu Tripolitania, Fezzan, dan Cyrenaica.

Ngaran "Libya" berasal matan bahasa Mesir "Lebu", sebutan bagi urang-urang Berber nang tinggal di sebelah barat Sungai Nil, dan diadopsi ulih bahasa Yunani sabagai "Libya". Pada zaman Yunani kuno, istilah ini memiliki arti nang lebih luas, nang mencakup seluruh Afrika Utara di sebelah barat Mesir, dan kadang ditujukan hagan seluruh benua Afrika.

Pamuganya, Libya adalah sabuah karajaan nang didiriakan pada 24 Desember 1951. Raja Idris I baaksi sabagai pemimpin pemerintahan. Italia merebut Libya matan Kekaisaran Ottoman ( Turki) dan manjadikannya wilayah jajahan. Sebuah nagara nang ta'andak di Afrika Utara dan bawatasan lawan Laut Tengah ini baulih kamardikaan imbah Italia manyarah kapada Sekutu dalam Perang Dunia II.