Manifesto Komunis

Manifesto Komunis (basa Jirman: Das Manifest der Kommunistischen Partei) atau disebut juga Manifesto Partai Komunis adalah manifesto nang ditulis ulih Karl Marx dan Friedrich Engels, dua guru besar sosiologi dan pamimpin pargarakan babuhan buruh mudirin. Pamulaannya, manifesto ngini ditujukan gasan Liga Komunis dan ditarbitakan pamulaannya pas tanggal 21 Februari 1848 di London, Inggeris.

Manifesto Komunis
Edisi pertama Manifesto Komunis dalam bahasa Jerman.
PengarangKarl Marx
Friedrich Engels
NegaraJerman
BahasaJerman (versi asli)
GenreTeori politik, sosiologi
Tanggal rilis21 Februari 1848

Manuskrip manifesto ngini dikirimakan ka pacitakan di London pas bulan Januari 1848, babarapa minggu sabalum Revolusi Prancis timbu pas tanggal 24 Februari 1848. Manuskripnya ditulis dalam basa Jirman yang imbah ngitu situ saini ditarjemahakan ka dalam bahasa Parancis, Inggeris, Denmark, Polandia, dan basa-basa nang lain.

Tarjamahan basa Indunisia babak

Manifesto ini pamulaannya ditarjamahakan ka dalam basa Indunisia pada tahun 1924 oleh Partondo imbah itu ulih saurang nang mamakai ngaran pena A. Zain. Pas waktu panjajahan Japang, Manifesto Komunis sudah ditarjamahakan ulih babarapa pemuda nang bagawi dalam garakan bawah tanah nang tarjemahannya disiarkan sacara sambunyi-sambunyi.