Odorico da Pordenone

Odorico da Pordenone (ngaran asli Odorico Mattiussi, atawa Mattiuzzi) (Villanova, Pordenone, k.1286 - Udine, Friuli, 14 Januari 1331) adalah sa'urang pandita Ordo Fransiskan dan panjalajah tarkanal Abad Partangahan. Sulian merupakan referensi gasan bubuhan panjalajah dudinya, catatan perjalanannya gin menggambarkan kesederhanaan, cangkal dan tekadnya dalam manjalankan kagiatan misionaris.

Odorico da Pordenone

Parjalanan Odorico ke Timur dimulai sekitar tahun 1316-1318 tumatan di Venesia, imbah nitu liwat Konstantinopel, Jazirah Turki dan Iran menuju Hormuz di Taluk Parsia. Tumatan di Hormuz perjalanan dilanjutakan lawan balayar, dan baturut-turut menyinggahi babagai pelabuhan di Mumbai, Malabar, Sarilangka, Madras, Sumatera, Jawa, Banjarmasin di pantai Kalimantan, Champa, dan akhirnya Guangzhou.

Bangsa tahun 1324-1327, Odorico bagana di Cina nang wayahitu di bawah kekuasaan Dinasti Yuan, gasan menjalankan tugas misionarisnya. Sidin imbah nitu balalah bulik liwat jalan darat, rutenya dikikiraakan maliwati Mongolia, Tibet, Persia utara, dan Tabriz di pahalatan Iran dan Armenia.

Atas tugas-tugas misionarisnya, sidin dijuluki "Rasul bagi Bangsa Cina". Dalam perjalanan sawayah handak balapor lawan Paus di Avignon, Odorico jatuh garing di Pisa. Sidin limbahitu bulik ka Udine dan meninggal di sana tahun 1331. Di wayah bulan Juli tahun 1755, Odorico dibeatifikasi ulih Paus Benediktus XIV.