Tentang Kewajiban

Tentang Kewajiban (On Duties/On Obligations) marupakan salah sabuting karya Cicero. Masa penting dalam panyusunan karya ngini adalah haratan kakusaaan pauncitan otokrasi Marcus Antonius (Mark Antony). Karya ngini disusun pas bulan Uktubir wan ditarbitakan imbah Antonius tulak matan Roma pas 25 Nupimbir. Karya Tentang Kewajiban ditulis sama halnya lawan karya Diskusi di Tusculum, haratan Cicero maalami situasi imbah krisis.

Karya ngini baisi kritik landap atas kadiktaturan Caesar, sabuting bukti tatulis atas upaya panggulingan sabuting sistim despotisme wan marupakan bimbingan nang mamuar sistem etika terapan, wan dalam prusisnya mancoba maambujurakan standar kalakuan wan karier Cicero. Karya ngini digambarakan sabagai upaya hagan mambarii paduman mural hagan aristokrasi nang dibibasakan matan tirani Caesar, wan bahkan sabagai "parpisahan pauncitan hagan kaluarga wan nagara". Karya nigni manyiratakan dedikasi tarhadap putranya, nang wayahitu haratan balajar di Athena.

Volume pertamanya membahas kewajiban atau tugas yang terlahir dari hak moral, lalu volume yang kedua tentang kewajiban yang lahir dari keuntungan dan kenyamanan, dan volume ketiga tentang apa yang harus dilakukan ketika kebenaran dan kenyamanan bertentangan. Sebagian besar karya ini, terutama pada volume pertama dan kedua, berdasarkan pada Panaetius dari Rodos, yang mengadaptasi Stoikisme sesuai dengan keperluan dan kondisi masyarakat Roma pada masa itu.[1]

Lihat pulaSunting

ReferensiSunting

  1. ^ Tentang Hidup yang Bajik (Cicero). Yogyakarta: BASABASI. 2019. ISBN 978-623-7290-51-3.