Wikipidia:Lawang

WP:PORTAL
Portal
Budaya
Budaya
Budaya (k)
Filsafat
Filsafat
Filsafat (k)
Geografi
Geografi
Geografi (k)
Ilmu
Ilmu
Ilmu (k)
Indonesia
Indonesia
Indonesia (k)
Masyarakat
Masyarakat
Masyarakat (k)
Matematika
Matematika
Matematika (k)
Sejarah
Sejarah
Sejarah (k)
Seni
Seni
Seni (k)
Teknologi
Teknologi
Teknologi (k)
Tokoh
Tokoh
Tokoh (k)

Lawang di Wikipidia adalah laman-laman nang ditujuakan sawagai Laman Tatambaian gasan pamandiran atawa bidang tatantu. Lawang kawa dihubungakan lawan sabuting atawa labih ParuyikWiki; tagal, kada kaya ParuyikWiki, suwalih gasan pambabak, lawang ditujuakan jua gasan pawaca Wikipidia wan musti kawa maminanduakan isi. Intinya, lawang adalah titik masuk nang baguna gasan isi Wikipidia di sabuting pamandiran tatantu.

Konsep portal berawal dari Wikipedia bahasa Polandia dan Jerman. Pada awal 2005, konsep portal diserap ke Wikipedia bahasa Inggris dan pada akhir 2005, ruang nama khusus (Portal:) diciptakan.

Suatu halaman portal dibuat dalam ruang nama "portal". Dengan demikian judulnya harus memiliki awalan "Portal:", contoh: Portal:Indonesia, Portal:Islam, Portal:Fisika dan sebagainya.

Di Wikipedia bahasa Indonesia, portal pertama, Portal:Indonesia, diciptakan pada sekitar Desember 2005. Perkembangan portal-portal lain selanjutnya adalah:

Daftar portal babak

Citakan:GeoPortal Citakan:Daftar Portal

Partisipasi babak

Sebuah portal sangat membutuhkan bantuan para pengguna Wikipedia untuk terus memperbaharuinya. Sebab, portal merupakan pintu gerbang untuk masuk ke artikel-artikel tertentu.

Lihat pula babak

Citakan:Wikipedia-stub Citakan:Navbox Gabungan Pedoman WBI