Bisnis atawa niaga adalah kagiatan manjual wan manukar barang atawa jasa nang tujuannya dapat untung.[1][2] Dalam ilmu ekonomi, bisnis adalah sabuting organisasi nang manjual barang atawa jasa kapada konsumen atawa bisnis nang lain, gasan mandapatakan untung. Sacara historis kata bisnis matan bahasa Inggris business, matan kata dasar busy nang artinya "aur" dalam konteks saurangan, lawan kawan, atawa masyarakat. Dalam artian, aur manggawi aktivitas wan gawian nang mandatangakan kauntungan.

Dalam ekonomi kapitalis, di mana kabanyakan bisnis ampun pihak swasta, bisnis diulah gasan mandapatkan kauntungan wan maningkatkan kamakmuran buhan ampunnya. Nang ampun wan operator maulah sabuting bisnis mandapatkan imbalan sesuai lawan waktu, usaha, atawa kapital nang buhannya barii. Namun kada sabarataan bisnis manyasah kauntungan nang kaya ngini, misalnya bisnis koperatif nang batujuan maningkatkan kasejahteraan sabarataan anggotanya atawa institusi pemerintah nang batujuan maningkatakan kesejahteraan rakyat. Model bisnis nang kaya ngini kontras dengan sistem sosialistik, di mana bisnis besar kabanyakan ampun pemerintah, masyarakat umum, atawa serikat pekerja.

Sacara etimologi, bisnis baarti kaadaan di mana seseorang atau sekelompok orang aur manggawi gawian nang mahasilakan kauntungan. Kata "bisnis" sendiri baisi tiga pamakaian, tagantung skupnya — pamakaian singular kata bisnis kawa merujuk pada badan usaha, yaitu kasatuan yuridis (hukum), teknis, dan ekonomis nang batujuan mangikih keuntungan. Pamakaian nang taluas kawa merujuk pada sektor pasar tertentu, misalnya "bisnis pertelevisian." Pamakaian nang paling luas merujuk pada sabarataan aktivitas nang digawi oleh bubuhan penyedia barang wan jasa. Namun definisi "bisnis" nang bujur masih menjadi bahan barucau sampai wayah ini.

Bantuk dasar ampun bisnis babak

Walau bentuk ampun bisnis balainan pada satiap nagara, ada babarapa bentuk nang dianggap umum:

Perusahaan perseorangan babak

Perusahaan perseorangan adalah bisnis yang ampunnya dikutii sa-urang. Ampun perusahaan perseorangan baisi tanggung jawab kada tabatas atas harta perusahaan. Perusahaan ngini dikelola secara perorangan lawan baisi tanggung jawab sabigian terhadap kalangsungan perusahaan wan modalnya baasal matan ampun saurang. Rajin perusahaan perorangan baisi kalabihan wan kakurangan.

Persekutuan babak

Persekutuan adalah bentuk bisnis di mana dua orang atau lebih bekerja sama mengoperasikan perusahaan untuk mendapatkan keuntungan. Sama seperti perusahaan perseorangan, setiap sekutu (anggota persekutuan) memiliki tanggung jawab tak terbatas atas harta perusahaan. Persekutuan dapat dikelompokkan menjadi persekutuan komanditer dan firma.

Perseroan babak

Perseroan adalah bisnis yang kepemilikannya dipegang oleh beberapa orang dan diawasi oleh dewan direktur. Setiap pemilik memiliki tanggung jawab yang terbatas atas harta perusahaan.

Koperasi babak

Koperasi adalah bisnis yang beranggotakan orang-orang atau badan hukum koperasi dengan melandaskan kegiatannya berdasarkan prinsip koperasi sekaligus sebagai gerakan ekonomi rakyat yang berdasarkan asas kekeluargaan. Koperasi bertujuan untuk menyejahterakan anggotanya. Karateristik utama koperasi yang membedakan dengan badan usaha lain adalah anggota koperasi memiliki identitas ganda. Identitas ganda maksudnya anggota koperasi merupakan pemilik sekaligus pengguna jasa koperasi.

Kalasipikasi babak

 
Commercial Street, Bangalore, India.

Bisnis tadiri matan bamacam-macam janis wan jadi marganya, bisnis kawa dikalumpukakan lawan cara nang balain-lain. Sabuting matan banyak cara nang kawa dipakai adalah lawan mangalumpukakan bisnis badasarakan gawian nang digawinya dalam mangulihakan kauntungan.

  • Manufaktur adalah bisnis nang mamaruduksi paruduk nang baasal matan barang mantah atawa kumpunin-kumpunin, imbah ngitu dijual gasan mandapatakan kauntungan. Cuntuh manufaktur adalah parusahaan nang mamaruduksi barang pisik kaya mubil atawa pipa.
  • Bisnis jasa adalah bisnis nang mangulihakan barang kadawujud, wan dapat kauntungan lawa cara maminta bayaran atas jasa nang bubuhannya bariakan. Cuntuh bisnis jasa adalah kunsultan wan psikolog.
  • Pengecer dan distributor adalah pihak yang berperan sebagai perantara barang antara produsen dengan konsumen. Kebanyakan toko dan perusahaan yang berorientasi-konsumen adalah distributor atau pengecer. lihat pula: Waralaba
  • Bisnis pertanian dan pertambangan adalah bisnis yang memproduksi barang-barang mentah, seperti tanaman atau mineral tambang.
  • Bisnis finansial adalah bisnis yang mendapatkan keuntungan dari investasi dan pengelolaan modal.
  • Bisnis informasi adalah bisnis menghasilkan keuntungan terutama dari pejualan-kembali properti intelektual (intelellectual property).
  • Utilitas adalah bisnis yang mengoperasikan jasa untuk publik, seperti listrik dan air, dan biasanya didanai oleh pemerintah.
  • Bisnis real estate adalah bisnis yang menghasilkan keuntungan dengan cara menjual, menyewakan, dan mengembangkan properti, rumah, dan bangunan.
  • Bisnis transportasi adalah bisnis yang mendapatkan keuntungan dengan cara mengantarkan barang atau individu dari sebuah lokasi ke lokasi yang lain.
  • Bisnis online adalah bisnis yang dilakukan secara online lewat internet. Dalam bisnis online, barang apa saja bisa diperjuabelikan layaknya pada bisnis pada umumnya. Untuk bisa berbisnis secara online, banyak media yang bisa dimanfaatkan, salah satunya adalah website, facebook, twitter, instagram, path, blog dan lainnya.

Manajemen babak

Artikal utama: Manajemen

Kajian yang mempelajari operasi bisnis secara efisien dan efektif disebut dengan manajemen. Cabang utama dari manajemen adalah manajemen keuangan, manajemen pemasaran, manajemen sumber daya manusia, manajemen strategis, manajemen operasi, manajemen produksi, manajemen teknologi informasi, dan intelejen bisnis.

Catatan kaki babak

  1. ^ M.Si, Dr Ir Hj Apiaty Kamaluddin; M.Si, Dr Patta Rapanna, S. E. (2017-07-31). Administrasi Bisnis (dalam bahasa Indonesia). SAH MEDIA. ISBN 978-602-6928-23-8. 
  2. ^ Komunikasi Bisnis, edisi 3 (dalam bahasa Indonesia). Erlangga. ISBN 978-979-781-242-3.