Pamandiran Pamakai:Ezagren/Arsip II

Tadung = Tedung? babak

Menurut kamus Bahasa Banjar Kuala, "Tadung" itu ngaran ular jenis kobra. Ada tiga jenis tadung nang disambat di sana; tadung ambalaras, tadung mura, wan tadung kumbang. Menurut Kamus Bahasa Besar Indonesia, tedung itu jenis ular kobra yang termasuk genus Naja (http://en.wikipedia.org/wiki/Naja). Sementara Wikipedia Bahasa Melayu Malaysia juga memakai istilah "tedung" gasan "kobra" secara umum. Asal kata "tedung" ini dari "ular yang bertudung" alias ular nang bakarudung (marga bagian kepalanya nang kawa dikembangkan jadi ganal kaya pakai tudung). Jadi menurut ulun "tadung" ini merujuk jenis ular tertentu, lain ular secara umum.Jiwa Matahari 15:52, 19 Januari 2011 (ICT)

Artinya menurut nini pian, ular tadung tu janis ular kalo? Lain tadung = ular? Ya menurut ulun "tadung" itu diulah artikel sorangan nang merujuk pada "ular tedung/ular sendok". Lamun nang wahini kan, "tadung" itu disama'akan lawan "ular" barata'an kada peduli janisnya. Jiwa Matahari 16:05, 20 Januari 2011 (ICT)

Hello babak

We are looking for someone who could translate and upload on bjn.wikipedia this ariticle:[1]. Can you please help us when you have time ? Thanks! --Aeron10 20:10, 26 Januari 2011 (ICT)

..and thank you for your kind welcome ! :))--Aeron10 00:09, 27 Januari 2011 (ICT)

Please, could you translate en:Podolsk into Bahasa Banjar? Naturally if you have available time! babak

Good day to you! Could you, please, translate into Bahasa Banjar the article, containing two-three sentences, about this city in Russia? I’d like to thank you in advance :)--Переход Артур 17:06, 12 Pibuari 2011 (ICT)

Tau ya iyalah masih baru newbie Sokjomblo (pandir) 10 Juni 2022 12.13 (+07)

Hapus gambar penghinaan terhadap Nabi Muhammad saw babak

Assalamu 'alaykum wr. wb

Menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad saw, saya mempunyai sebuah pemikiran agar Wikipedia Bahasa Banjar dapat mengirimkan surat permintaan penghapusan gambar-gambar penghinaan terhadap Nabi Muhammad saw. yang dimuat di berbagai proyek Wikimedia terutama sekali di Wikipedia Bahasa Inggris. Wikipedia Bahasa Aceh sudah menyatakan sikapnya sedangkan WB Indonesia sedang dalam penggalangan suara. Selanjutnya WB Jawa, Sunda, Banyumasan, Bugis dan Melayu. Selanjutnya lagi semua proyek Wikimedia dari bahasa-bahasa dengan mayoritas penuturnya muslim. Kalau semua umat Islam bersatu menekan Wikimedia, saya sangat yakin insya Allah, Wikimedia akan menghapus gambar-gambar tersebut. Bagaimana, Anda sepakat? -- Si Gam Aceh 03:19, 17 Pibuari 2011 (ICT)


Bahasa Labuhan babak

Ca dangarakan ni Bahasa Labuhan (Dayak Bukit di Kotabaru) mahirip luku lawan bahasa Banjar Hulu: Berita Baik dalam bhs LabuhanAlamnirvana 15:08, 17 Pibuari 2011 (ICT)

Habar Matan Banjar babak

Amang, ulun kada tahu sakalinya sampian pambakal di wikipidia banjar lah ae, he. . . Ulun umpat batakun lah, numur hapi pian barapa mang? Ulun handak maulah kagiatan nah,

Rizqan mogsaw 09:55, 24 Pibuari 2011 (ICT)

Pedoman Bahasa Banjar babak

Sahebar informasi, ujar urang2 sudah ada buku Pedoman Umum Ejaan Bahasa Banjar nang ditarbitakan ulih Balai Bahasa Banjarmasin, Pusat Bahasa - depdiknas tahun 2009, koordinator Agus Yulianto. Balai Bahasa Banjarmasin andakannya di Banjarbaru. Alamnirvana 17:10, 25 Pibuari 2011 (ICT)

    • I'ih padaha aku jua ai nang suah tebaca di Perpus Kalsel. Beluman ada nang bajualAlamnirvana 18:43, 26 Pibuari 2011 (ICT)
    • Kabalujuran tahun lalu aku ada mambantui kawan dari Surabaya mendata hotel, bilyar, restoran di bjm jadi masih ada datanya sapalihan.Alamnirvana 14:44, 17 Marat 2011 (ICT)
  • pahapuasan di WBB: Ok za. kusamaakan lawan nang bahasa Inggris.

Sysop Buginese Wikipedia babak

Hi, bisa anda mengundi saya sebagai sysop di Wikipedia Bahasa Bugis.Warung Kopi laman ini. Terima kasih.Bersatu 14:44, 9 April 2011 (ICT)

Linguistik babak

Umpat betakun. Pian maubah "dialek" jadi "lugat" di tungkaran bahasa. Ulun tahu ay di Wikipedia Bahasa Melayu, "loghat" itu dipakai sebagai padanan "dialek" di Malaysia. Tagal di Indonesia, "logat" itu lebih cenderung merujuk kepada "aksen" dan bukan "dialek" seperti di Malaysia. Intinya kaini:

  • Aksen = tekanan suara pada kata atau suku kata yang menjadi ciri khas. Contoh: Orang bersuku Jawa biasanya memiliki aksen tertentu yang membuat mereka kentara meski sedang berbahasa Indonesia.
  • Dialek = variasi bahasa yg berbeda-beda menurut pemakai, misal bahasa dari suatu daerah tertentu. Contoh: Bahasa Melayu di Indonesia terbagi menjadi banyak dialek: Melayu Riau, Melayu Jambi, Melayu Pontianak, Melayu Palembang, dan lain-lain.

Aksen hanya berhubungan dengan cara pengucapan. Sementara dialek itu merupakan "cabang" dari bahasa, yang istilah dan struktur antara dialek pun bisa berbeda sama sekali. Harus ada konvensi untuk ini di Wikipedia Bahasa Banjar ini. Jadi di dalam artikel kita memakai "logat" sebagai padanan untuk "aksen" atau "dialek"? Saya pribadi lebih memilih logat = aksen seperti yang dipakai sehari-hari di negeri ini.Jiwa Matahari 14:18, 6 Mai 2011 (ICT)

Ulun lain ahli Bahasa Arab, tagal lugat atawa lahjah (لهجة) dalam Bahasa Arab itu pada dasarnya memang ambigu, bisa berarti "dialek" bisa jua berarti "aksen". Istilah spesifik gasan "aksen" itu mungkin "luknah" (لكنة). Intinya dalam Bahasa Arab, tidak ada kata/istilah yang merujuk khusus pada "dialek" sehingga tidak menjadi sumber yang valid (makanya Wikipedia Malaysia juga tampak bingung menerjemahkan aksen dan dialek). Ulun sarankan untuk memakai serapan "dialek" dan "aksen" saja sesuai pedoman kata serapan dalam Wikipedia untuk menghindari kesalahpahaman. Gasan Masqat lawan Damsyik, itu nang kaya ulun tulisakan di Warung Kupi, yaitu mamakay ngaran asli nagari nitu. Jiwa Matahari 11:27, 11 Mai 2011 (ICT)
Sap melacung ke sana Jiwa Matahari 17:36, 12 Mai 2011 (ICT)

selamatkan aku babak

Halo Gren, kaukan sysop di WBI ? Tolong aku! aku diblokir disana karena (tuduhan) canvassing. Padahal belakangan ini saya tidak pernah melakukan hal semacam itu. Perilaku saya untuk mengikutkan beberapa pengguna untuk ikut nimbrung di sebuah pembicaraan Warung Kopi pun cuman sekedar mengikut-sertakan saja. Lihat saja halaman daftar kontribut saya disana. Mohon untuk (kalo bisa) dicabut status pemblokirannya.

Oh ya, saya mohon juga agar membebaskan SockPuppet saya disana berakun id:Pengguna:Erik Evermtus karena akan digunakan sebagai akun pengganti jika akun utama dicuri oleh orang lain seperti id:Pengguna:Kenrick95Sock --Erik Evrest 15:17, 17 Juni 2011 (ICT)

Bak pasir babak

Wikipidia:Bak pasir saya buat walaupun kosong. Seharusnya ada isinya, bisa liat di WBI, di sini. Kalau mau bagus, lebih baik dibuat sejenis editintro (seperti pemilihan GP atau saat menyunting artikel biografi di en.wp). Salam. Albertus Aditya 22:35, 27 Juni 2011 (ICT)

Sudah ada Templat:Bakpasir. Nah tinggal itu dipasang saja di Bak Pasirnya. Semoga tidak sering "terhapus" oleh suntingan uji coba. Kalau mengenai pembuatannya, Kenrick seharusnya tahu, saya tak tahu cara buatnya.. Salam. Albertus Aditya 07:39, 13 Juli 2011 (ICT)

bls:Pembicaraan mengenai Banjarpedia babak

Anda mempunyai pesan disini. Salam. Riemogerz ۞ 12:32, 4 Uktubir 2011 (ICT)

Kompetisi menulis WBB babak

Alaykum salam! Baik haja habar diyaku. Aku lagi ada di Depok (DipuK?), ada auran. Awan jua aku kadada akses internet kacawali mun tulak ka warnet haja, jadi ngalih handak batatulisan di wikipedia Banjar, soalnya harus bakurinah mamilih kata-kata di WBBB, tanyaman manulis WBI. Ujar ku bagus ai, lamun diadaakan kompetesi manulis WBB. Tagal parlu jua labih diparomosikan lagi WBB, kamungkinan bubuhan Banjar Kalimantan, Banjar Sumatera, Banjar Malaysia awan jua bubuhan nang ada di Jawa masih ada nang baluman patuh/pinandu lawan WBB.Alamnirvana 16 Disimbir 2011 17.27 (ICT)

Daging giling babak

Sahibar informasi Daging giling Alamnirvana 24 Disimbir 2011 23.32 (ICT)

bls:Rahat babak

Inggih, ni lagi di sanggar. Sambil daring satumat, hanyar kawa pang daring nah. Malam tadi batuhuk, tapagat-pagat tarus jaringannya... RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 11.34 (ICT)

Kada ah mun taguring, tapi pas handak bulik sudah kawa daring. Tapi nang ngarannya handak bulik sudah, sasaurangannya pang di sanggar, jadi satumatannya haja disini. Kam pabila bulik ka banjar ? RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 12.03 (ICT)
Ba'arti batahun puga di martapura lah ? Ayu'ai mun kaya itu... Hahaha... RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 12.08 (ICT)
Uuy... Ada pasan D I S I N I RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 12.13 (ICT)

Ba:Hadiri "Mahabar 2012", lah! babak

Baluman kawa bajanji, Ezagren-ai, pina pas lawan wayah bini cagar baranak. Kaina diaku habari pulang. Tarimakasih lah diundang --J Subhi pamandiran 1 Januari 2012 20.27 (ICT)

Testimoni: "Seperti mimpi saat ada kesempatan memunculkan Wikipedia Bahasa Banjar (WBB). Memang ada beberapa orang yang mendukung saat pengajuan ke Yayasan Wikimedia, namun kami harus berjuang keras untuk mewujudkannya. Teman saya yang paling gigih Ezagren lah yang terus berusaha memajukan WBB dari semenjak berada di incubator di quarter terakhir tahun 2010. Didukung pula oleh Alamnirvana, seorang kontributor yang tanpa kenal lelah, akhirnya 17 Oktober 2010, WBB online. Namun kami memerlukan lebih banyak dukungan, kami memerlukan banyak sumbangan artikel, mohon bantuan kepada semua warga Banua di mana haja hagan kemajuan WBB." Nah ham kapanjangan.--J Subhi pamandiran 17 Januari 2012 05.17 (ICT)

Tulung disasuaiakan babak

Tulung ngaran dari Istimiwa:Perubahan_terbaru di sasuaiakan ka bahasa banjar, Istimiwa:Paubahan tahanyar atawa samacamnya kah. Asal jangan talalu Indunisia banar. Salam -- - RieMogerzpandiri 4 Januari 2012 19.14 (ICT)

Amun pian sampat tulung ae itihi tungkaran naya lah, amun ada nang parlu dibaiki, ayu kita baiki, :) --- RieMogerZ 9 Januari 2012 14.20 (ICT)
Amun masalah status Botrie ulun pang dimapa ? --- RieMogerZ 10 Januari 2012 21.23 (ICT)
Mbakal, tulung bari'i saran gasan gawian BOT Ulun di siya lah. Misalnya kata nang saharusnya naya diubah manjadi naiya, dll. Makasih mbakal ae... RieMogerZ 15 Januari 2012 18.53 (ICT)

Paubahan tahanyar babak

Sudah saya ubah di Translatewiki. Butuh beberapa hari untuk perubahan ini terlihat di wiki ini. Salam. Bennylin 6 Januari 2012 11.21 (ICT)

Saya baru kembali mengeceknya. Ternyata belum berubah juga ya... Hm... Aneh. Bennylin (pandir) 13 Marat 2012 02.36 (ICT)
Mungkin proses pembaruan tidak terjadi secara otomatis, dan Anda harus membuka bug baru serta meminta pengembang MediaWiki mengimplementasikannya secara manual ke bjn.wiki Bennylin (pandir) 13 Marat 2012 02.42 (ICT)
Info: sudah saya masukkan ke bugzilla bugzilla:37028. Salam. Bennylin (pandir) 23 Mai 2012 01.09 (ICT)
Sudah di-commit. Perubahan akan tampak ketika Istimiwa:Versi MediaWiki 1.20wmf4 diluncurkan (sekarang masih 1.20wmf2). Salam. Bennylin (pandir) 23 Mai 2012 15.22 (ICT)
Bisa, silakan diupdate di http://translatewiki.net/w/i.php?language=bjn&module=special&title=Special%3AAdvancedTranslate (ternyata sudah diperbarui) Tinggal mengaktifkan ulang bugzilla:37028 dengan meninggalkan pesan supaya dimutakhirkan. Anda terlambat sehari :) (terjemahan Riemogerz diintegrasikan 22 Mei, sedangkan perubahan Anda 23 Mei) Bennylin (pandir)
Kembali ke halaman pengguna "Ezagren/Arsip II".