Sani Taradisiunal Banjar

Sani taradisiunal Banjar adalah unsur kasanian nang jadi palihan hidup masarakat dalam suku Banjar. Taradisiunal adalah aksi wan tingkah laku nang kaluar alamiah marga kaparluan matan padatuan nang tadahulu. Taradisi adalah palihan matam taradisiunal tagal kawa musnah marga kakadahandakan masarakat gasan maumpati taradisi ngitu.

Budaya nang bakambang di Banjarmasin liwar banyak hubungannya lawan sungai, baruh, wan danau, di higa pagunungan. Tumbuhan wan binatang nang manggana'i dairah ngini liwar banyak dimanapaatakan gasan mahibaki kahidupan bubuhannya. Kaparluan hidup bubuhannya nang manggana'i wilayah ngini lawan mamanapaatakan alam lingkungan lawan kulih banda-banda budaya nang disasuaiakan. Parak sabarataan kahidupan bubuhannya saraba riligius. Di higa ngitu, masarakatnya jua agraris, padagang lawan dukungan tiknulugi nang sapalih ganal masih taradisiunal.

Ikatan kakulaan mulai lunggar daripada bahari, kahidupan kakulaan labih maampah ka intaliktual wan kaagamaan. Imusi kaagamaan masih jalas nampak di kahidupan samunyaan suku bangsa nang ada di Kalimantan Salatan.

Urang Banjar mangambangakan sistim budaya, sistim susial, wan matirial budaya nang bakaitan lawan riligi, malalui bamamacam parusis adaptasi, akulturasi, wan asimilasi. Jadi nampak tajadinya pambauran dalam aspik-aspik budaya. Saupama damintu, janakan atawa pangaruh Islam lebih dominan dalam kehidupan budaya Banjar, hampir identik dengan Islam, terutama sekali dengan pandangan yang berkaitan dengan ketuhanan (Tauhid), meskipun dalam kehidupan sehari-hari masih ada unsur budaya asal, Hindu dan Buddha.

Seni ukir dan arsitektur tradisional Banjar tampak sekali pembauran budaya, demikian pula alat rumah tangga, transportasi, tari, nyanyian, dan sebagainya.

Masyarakat Banjar telah mengenal berbagai jenis dan bentuk kesenian, baik Seni Klasik, Seni Rakyat, maupun Seni Religius Kesenian yang menjadi milik masyarakat Banjar

Suku Banjar mengembangkan seni dan budaya yang cukup lengkap, walaupun pengembangannya belum maksimal, meliputi berbagai cabang seni.

Seni Karawitan babak

Alat Musik babak

  • Gamelan Banjar Tipe Keraton
  • Gamelan Banjar Tipe Rakyatan

Seni Tari babak

Seni Tari Banjar terbagi menjadi dua, yaitu seni tari yang dikembangkan di lingkungan istana (kraton), dan seni tari yang dikembangkan oleh rakyat. Seni tari kraton ditandai dengan nama "Baksa" yang berasal dari bahasa Jawa (beksan) yang menandakan kehalusan gerak dalam tata tarinya. Tari-tari ini telah ada dari ratusan tahun yang lalu, semenjak zaman Hindu, namun gerakan dan busananya telah disesuaikan dengan situasi dan kondisi dewasa ini. Contohnya, gerakan-gerakan tertentu yang dianggap tidak sesuai dengan adab islam mengalami sedikit perubahan. Seni tari daerah Banjar yang terkenal misalnya:

  • Tari Baksa Kembang, dalam penyambutan tamu agung.
  • Tari Baksa Panah
  • Tari Baksa Dadap
  • Tari Baksa Lilin
  • Tari Baksa Tameng
  • Tari Radap Rahayu
  • Tari Kuda Kepang
  • Tari Japin/Jepen
  • Tari Tirik Kuala
  • Tari Gandut
  • Tari Tirik
  • Tari Babujugan
  • Tari Jepen Lenggang Banua
  • Tari Japin Hadrah
  • Tari Kambang Kipas
  • Tari Balatik
  • Tari Parigal Amban
  • Tari Tameng Cakrawati
  • Tari Alahai Sayang

Lagu Daerah babak

Lagu daerah Banjar yang terkenal misalnya:

Seni Rupa Dwimatra babak

Seni Anyaman babak

Seni anyaman dengan bahan rotan, bambu dan purun sangat artistik. Anyaman rotan berupa tas dan kopiah.

Seni Lukisan Kaca babak

Seni lukisan kaca berkembang pada tahun lima puluhan, hasilnya berupa lukisan buroq, Adam dan Hawa dengan buah kholdi, kaligrafi masjid dan sebagainya. Ragam hiasnya sangat banyak diterapkan pada perabot berupa tumpal, sawstika, geometris, flora dan fauna.

Seni Tatah/Ukir babak

 
Motif ukiran juga diterapkan pada sasanggan yang terbuat dari kuningan.

Seni ukir terdiri atas tatah surut (dangkal) dan tatah babuku (utuh). Seni ukir diterapkan pada kayu dan kuningan. Ukiran kayu diterapkan pada alat-alat rumah tangga, bagian-bagian rumah dan masjid, bagian-bagian perahu dan bagian-bagian cungkup makam. Ukiran kuningan diterapkan benda-benda kuningan seperti cerana, abun, pakucuran, lisnar, perapian, cerek, sasanggan, meriam kecil dan sebagainya. Motif ukiran misalnya Pohon Hayat, pilin ganda, swastika, tumpal, kawung, geometris, bintang, flora binatang, kaligrafi, motif Arabes dan Turki.

Pencak Silat Kuntau Banjar babak

Pencak Silat Kuntau Banjar adalah ilmu beladiri yang berkembang di Tanah Banjar dan daerah perantauan suku

Seni Rupa Trimatra (Rumah Adat) babak

Rumah adat Banjar ada beberapa jenis, tetapi yang paling menonjol adalah Rumah Bubungan Tinggi yang merupakan tempat kediaman pangeran/raja (keraton). Jenis rumah yang ditinggali oleh seseorang menunjukkan status dan kedudukannya dalam masyarakat. Jenis-jenis rumah Banjar:

  1. Rumah Bubungan Tinggi, kediaman raja
  2. Rumah Gajah Baliku, kediaman saudara dekat raja
  3. Rumah Gajah Manyusu, kediaman "pagustian" (bangsawan)
  4. Rumah Balai Laki, kediaman menteri dan punggawa
  5. Rumah Balai Bini, kediaman wanita keluarga raja dan inang pengasuh
  6. Rumah Palimbangan, kediaman alim ulama dan saudagar
  7. Rumah Palimasan (Rumah Gajah), penyimpanan barang-barang berharga (bendahara)
  8. Rumah Cacak Burung (Rumah Anjung Surung), kediaman rakyat biasa
  9. Rumah Tadah Alas
  10. Rumah Lanting, rumah di atas air
  11. Rumah Joglo Gudang
  12. Rumah Bangun Gudang